I 2017 er det 50 personer i Ullensaker kommune som får hjelp til «praktisk bistand» ved handling av matvarer.

Nå har Ullensaker kommune sett nærmere på tilbudene fra de etter hvert mange nettbutikkene som selger dagligvarer. Spørsmålet de stiller seg er om nettbutikkene gir dem som i dag får bistand mulighet til å handle selv, og at retten til hjelp dermed faller bort. Dersom færre vil trenge hjelp av kommunen, betyr det en reell innsparing.

IKKE PROBLEMFRITT

Men selv om nettbutikkene ifølge kommunens undersøkelser tilbyr både utvalg og priser som er konkurransedyktige med ordinære forretninger, er det ikke problemfritt å overlate flere til seg selv.

– Kommunen har plikt til å sørge for å gi innbyggere med behov nødvendige, forsvarlige og verdige tjenester, sier kommunaldirektør Mette Gro Iversen i Ullensaker kommune.

– Til syvende og sist blir det en individuell vurdering av hva den enkelte trenger. For noen vil det sikkert være en lettelse å klare seg selv, mens andre ikke kan bruke tilbudene i nettbutikker, sier Iversen.

Hun sier at mottakerne av kommunale tjenester har svært ulike behov. Noen trenger hjelp til alt fra å handle til å sette matvarene i kjøleskap, mens andre bare trenger hjelp til å skrive handleliste. Av 50 brukere er det i dag 22 som har behov for full bistand ved handling.

LES OGSÅ: Husnøklene ut - elektronikken inn

KONKURRANSEVRIDENDE

Det er også praktiske hensyn å se nærmere på. Kommunen kan for eksempel ikke blande seg borti hvilken nettbutikk den enkelte velger å handle fra.

– Dersom kommunen peker på en bestemt butikk, vil det virke konkurransevridende, sier Iversen.

I tillegg er det ulike kunnskaper blant brukerne når det kommer til bruk av internett og PC. Noen mestrer det, andre vil trenge hjelp.

Det er også utfordringer i forhold til innkjøp fra flere ulike butikker, og at varer ikke kan stå lenge i påvente av å bli håndtert, for eksempel satt i kjøleskap.

INGEN TVANG - INNTIL VIDERE

– Foreløpig vil kommunen legge til rette for at alle som ønsker det, kan få bruke mulighetene på nettet, sier Mette Gro Iversen.

– Nye søkere vil bli spurt om de har datakunnskaper og kan klare å bestille matvarer selv, sier hun.

Fakta

  • Det blir stadig flere som selger dagligvarer på nett. 
  • Ullensaker kommune vurderer nå om netthandel kan erstatte tradisjonell hjelp til innkjøp. 
  • Det betyr at personer som i dag får hjelp av kommunens hjemmeteneste til å handle mat og daglilgvarer, i framtiden må bestille varene selv via nettbutikker. 
  • Kommunen vil i første omgang tilby løsningen til dem som selv ønsker det.

LES OGSÅ: - Eldre mestrer eget liv ved å ta i bruk ny velferdsteknologi

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.