Det kommer fram av endringer om de automatiske strømmålerne i forskrift om måling, avregning, fakturering av nettjenester og elektrisk energi og nettselskapets nøytralitet, som trer i kraft 1. januar 2019. Det er Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) som har pålagt alle nettselskaper i Norge å installere ny automatisk måler hos alle sine nettkunder. 7. desember sendte de ut et brev til blant andre nettselskapene i Norge. Der står det blant annet at nettselskapene har ikke plikt til å installere AMS-måler, blant annet dersom «installasjonen er til vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker», jf. §4-1 bokstav b.

Frykt kan gi fritak

«Denne bestemmelsen aktualiseres særlig når kunder nekter eller ber om fritak for installasjon av AMS (smart strømmåler, journ.anm.). Kundens begrunnelse er typisk påstander om ubehag eller helseplager forårsaket av AMS, samt frykt for overvåking og at personopplysninger skal bli misbrukt», skriver NVE i brevet.
«NVE vil holde fast ved at nettselskapene som utgangspunkt skal kreve at kunder som krever fritak for installasjon av AMS-måler så langt mulig dokumenterer grunnlaget for dette», står det videre.
Hafslund Nett skal bytte i alt 700.000 strømmålere i sitt område, som er Akershus, Østfold og Oslo. De eier og drifter regionalnettet i disse fylkene, og dekker til sammen 40 kommuner med cirka 1,5 millioner mennesker.
LES OGSÅ: Nå sjekker elektroingeniøren om den nye strømmåleren stemmer

Må til lege eller psykolog

- Er det slik at forbrukerne kan reservere seg mot å få montert den nye måleren?
- NVE har åpnet for at dersom «installasjonen er til vesentlig og dokumenterbar ulempe for sluttbruker» kan vedkommende søke om fritak for installasjon av ny automatisk strømmåler i egen bolig og feriebolig. Nettkunden må sende en skriftlig søknad med dokumentasjon på at en lege eller psykolog stadfester at kunden har gitt uttrykk for frykt eller ubehag som kan knyttes til de nye automatiske målerne. Søknad med attest sendes til Hafslund Nett. Alle søknader vil bli individuelt behandlet, sier kommunikasjonsdirektør Truls E.A. Jemtland i Hafslund til EUB.
I sitt brev 6. desember anbefaler NVE nettselskapene inntil videre å ikke være restriktive i praktiseringen av forskriften.
«Dette innebærer at nettselskapene bør kunne gi et midlertidig fritak for de kunder som av ulike årsaker måtte motsette seg eller ikke ønsker å bytte til en AMS-måler». NVE opplyser at de er kjent med noen tilfeller der kunder grunnet påstått el-overfølsomhet har bedt om at den installerte AMS-måleren fjernes og erstattes med en konvensjonell måler.

Henviser til NVE

Forbrukerrådet har fått noen henvendelser fra strømkunder etter at de fikk installert ny strømmåler.
- Det er NVE som er rette instans som kan svare på hvorfor strømregningen kan ha økt siden installeringen av ny måler, og hva som er kravene til de nye målerne. Hafslund har svart på dette i media i forrige uke, og henviser til at gammel måler kan ha gått for sakte og derfor har målt for lite forbruk. Som utgangspunkt skal de nye målerne måle riktig forbruk, og det er også noe av hensikten bak innføringen. Er forbrukeren usikker på dette kan han be om at måleren blir kontrollert. Vi har fått noen henvendelser på det siden mediesaken, men tror det rette vil være å henvise til NVE. Forbrukerrådet vil likevel oppfordre folk til å sjekke strømpris.no. Dette er Forbrukerrådets prissammenligningstjeneste for å få lavere strømregning. Den gir deg mulighet til å sjekke prisene til ulike strømselskaper, sier seniorkommunikasjonsrådgiver Guro Birkeland Tangen i Forbrukerrådet til EUB.
LES OGSÅ: Strømsjokk for flere med ny strømmåler

Skal ha mange fordeler

Den nye automatiske strømmåleren skal ha en rekke fordeler, ifølge NVE.
Alle strømkunder får nye og smarte strømmålere innen 1. januar i 2019. Her er noen av fordelene NVE lister opp:
De nye strømmålerne vil gi bedre informasjon om strømforbruk og priser, og legge til rette for nyttige tilleggstjenester.
De skal gi mer nøyaktig avregning.
De skal gi mulighet for automatisk styring av forbruket.
De skal registrere strømforbruket på timebasis og sende automatisk informasjon om forbruket til nettselskapet. Dette skal gi raskere og riktigere innhenting av måleverdier og et bedre grunnlag for fakturaen som sendes til strømkundene.
De har toveiskommunikasjon mellom måler og nettselskap, og skal gi kundene løpende informasjon om eget forbruk og øyeblikksprisene for kraft og nettleie. Slik informasjon vil for eksempel kunne tilbys via mobiltelefon eller display ute hos kundene. Dette skal gjøre at kundene skal kunne effektivisere og redusere strømforbruket sitt.
For å hindre misbruk av data og personopplysninger er nettselskapene pliktige til å etablere de sikkerhetssystemer og rutiner som er nødvendige for å hindre at personopplysninger kommer på avveie, og at uvedkommende ikke får tilgang til andre sine AMS-systemer.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.