Toyota og Kia sine importører ser på C-HR og Niro som klare konkurrenter, noe som ikke er helt opplagt første gang man ser bilene. For Toyota har valgt å være dristige i designen, mens Kia har lagt seg på en svært safe linje. Der Niro har en nærmest generisk utforming, har C-HR gått for linjer og detaljer som man sjeldent finner på en Toyota.

HYBRIDRIVALER

Det som likevel gjør dem til rivaler skjuler seg under skallet. For begge er hybrider, byr på svært like ytelser og på prislappen skiller det heller ikke så mye. Man kan også merke at de er bygget med en slik drivlinje i tankene. Det er ingen snodige kompromisser, drivlinjene leverer en sømløs og imponerende bruk av de to motorene.

Kvikk

Et viktig skille er hvordan de har løst kraftoverføringen. Toyota har, som vanlig, valgt en trinnløs automatgirkasse, mens Kia har en sekstrinns dobbeltkløtsjvariant. I Kia-en kan man også velge mellom én kjøremodus for miljø og økonomi og én mer sportslig, mens Toyota-en bare har ett standard oppsett. Dette gjør at bilen som ser minst heftig ut, har større evner i retning av det kjøremessig artige.

Nå skal det sies at ingen av kjøretøyene har en motorisering som byr opp til heftige opplevelser, men Niro-en føles genuint kvikk i akselerasjon opp til middels hastighet. Her er C-HR mindre festlig.

VIL TREFFE DE UNGE OG KULE

På veien henter Toyota-en seg inn, for de har truffet veldig godt med bilens oppsett. En såpass kort og høy bil blir lett en stump opplevelse, men de japanske ingeniørene har virkelig finstilt måleinstrumentene her, og bilen er både stram og komfortabel. Toyota har nok et ønske om å treffe unge og litt kule folk, og da betyr slike ting noe.

Oppmerksomhet

På oppmerksomhetsskalaen gjør C-HR rent bort. Det er ikke dagligvare at folk stopper opp og titter på en Toyota, mens Kia-en er så anonym at folk knapt husker fargen på bilen ti sekunder etter at den har passert.

Ser man på det praktiske skjønner man at Niro vinner med solid margin i det man slår hodet i dørkarmen når man setter seg inn i baksetet til C-HR. Der vil også en normalt bygd person få problemer med å strekke ut nakken, mens barna vil klage på manglende utsikt på grunn av små vinduer. Her er Niro rene drivhuset, med svære glassflater og solid takhøyde.

Det forlenges til bagasjerommet, hvor Niro har plass til 50 liter mer enn C-HR.

Velutstyrt

Førermiljøet i C-HR framstår som hakket mer moderne enn Kia sitt. Samtidig er det ganske enkle interiøret i Niro sympatisk velfungerende, slik som hele bilen framstår. Kia har skrudd sammen en veldig god bil, et transportmiddel for dem som ikke bryr seg om bil. Et utpreget fornuftig kjøp. Begge bilene leverer god drivstofføkonomi, mens Toyota også byr på karakter. For det må man betale med litt av det praktiske. Samtidig er det gøy at den trauste bilprodusenten drar til litt når det gjelder utseendet.

GODE UTSTYRSPAKKER

Både Toyota og Kia har gode utstyrspakker. Bilene har tre nivåer, dermed er det lett å se hva sluttsummen blir. Og velger man toppnivået blir bilene spekket med saker som for kort tid siden var forbeholdt biler i et mange ganger så høyt prissjikt.

Skulle du være i tvil om hvilken som passer deg best, forsvinner nok tvilen så fort man har vært i fysisk kontakt med begge. Med ganske så like drivlinjer er det de personlige preferansene rundt utseende og det praktiske som spiller inn her.

Skal man gi bilene personlighet kan man si at de er henholdsvis introvert og ekstrovert.

OM BILEN

  • Mye bil for pengene
  • God drivlinje
  • Praktisk
  • Kjedelig
  • Pris: 299.900.-
  • Pris testbil: 305.800.-
  • Motor: 4 syl. Bensin. 1590 ccm. 105 hk v. 5700 o/min. 147 Nm v. 4000 o/min. Elmotor. 1,6 kWh. 43,5 hk 170 Nm. Samlet systemeffekt. 141 hk 265 Nm.
  • Aks: 11,5 sekunder
  • Toppfart: 162 km/t
  • Forbruk: 0,38 l/mil (blandet)
  • Utslipp: 88 g/km CO2. 3,8 mg/km NOx
  • Mål (LxBxH): 4355/1805/1545 mm
  • Bagasjerom: 427/1425 liter
  • Egenvekt: 1425 kilo
  • Tilhengervekt: 1300 kilo
  • Vekker oppsikt
  • Smart drivlinje
  • Kjøreegenskaper
  • Trangt og mørkt i baksetet
  • Pris: 339.200.-
  • Pris testbil: 360.300.-
  • Motor: 4 syl. Bensin. 1797 ccm. 98 hk v. 5200 o/min. 142 Nm v. 3600 o/min. Elmotor. 1,3 kWh. 72 hk 162 Nm. Samlet systemeffekt. 122 hk 300 Nm.
  • Aks: 11 sekunder
  • Toppfart: 170 km/t
  • Forbruk: 0,39 l/mil (blandet)
  • Utslipp: 87 g/km CO2. 39,6 mg/km NOx
  • Mål (LxBxH): 4360/1797/1550 mm
  • Bagasjerom: 377 liter
  • Egenvekt: 1420 kilo
  • Tilhengervekt: 725 kilo
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.