• SOM FØR: Edgar Kruisicers er produksjonsmedarbeider ved Familiehytta på Minnesund – han, og alle de andre ansatte, får fortsette som før.

Torbjørn Kaarud selger FH-gruppen, herunder Familiehytta, Telemarkhytter og Nordlyshytter, for 800 millioner kroner. Han kjøper seg inn igjen, og skal eie rundt 8 prosent av selskapet og sitte i styret.

Kaarud har ikke vært ute etter å selge, men fikk et tilbud han ikke ville si nei til.

– Altor tok kontakt med meg i desember. Alt er til salgs når prisen er riktig, sier Kaarud.

Kaarud signerte avtalen med Altor Equity Partners for to uker siden, og venter bare på at Konkurransetilsynet skal godkjenne transaksjonen.

Business as usual

Kjøperen, Altor Equity Partners, er sier at de ikke skal forandre på noe.

– Det blir business as usual. Det er et veldrevet selskap, med potensial til å vokse videre, forteller Maria Tallaksen i Altor.

Altor sier at de ikke har noen konkrete planer for vekst i det store bildet. Ledelsen og alle de ansatte skal fortsette.

Altor sier at de har noen ideer, men ikke enda konkretiserte planer for vekst.

– Vi skal bruke tid med ledelsen for å legge en langsiktig strategi, men det er ledelsen som skal styre, sier Tallaksen.

Den eneste forandringen blir da altså at Torbjørn Kaarud, som har base i Oslo, trekker seg ut av hytteselskapet.

Håper på nye lokaler

Fabrikken på Minnesund, hvor en del av hyttesnekringen foregår, vil fortsette som før.

– Det blir spennende med nye eiere. Alle blir med videre, så det er ingen store forandringer, men vi håper jo på bedre lokaler etter hvert, det trengs en oppgradering her, sier fabrikksjef Steinar Dahl.

På Familiehytta på Minnesund er det åtte produksjonsmedarbeidere, som står for cirka 20 prosent av produksjonen til en hytte. Resten blir satt opp på stedet av FH-gruppens egne snekkere.

Hemmeligheten bak

FH-gruppen og Familiehytta har åpenbart gjort det bra. Kaarud er klar på hva som er kilden til suksessen de har hatt.

– Vi har vært tro mot konseptet vårt. Hos oss har vi én bredde – 7,35 meter. Skal du ha noe annet må du kjøpe et annet sted. Det gjør at vi kan sette sammen en hytte på én dag. Vi har også turt å gjøre det alle advarte oss mot, nemlig å ansette 400 egne snekkere, så vi har full kontroll over produksjonen, forklarer Kaarud.

FH-gruppen driver også lite markedsføring.

– Vi bruker ikke så mye penger på det. Jungeltrommene er de beste på markedsføring, sier Kaarud.

LES OGSÅ: Hytte med prisantydning på 300.000 kroner ble solgt for 1,1 millioner

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.