Amund Fjøsne (23) fra Feiring er ingeniørstudent på NTNU i Trondheim. Han har vært med å designe og bygge en helelektrisk racerbil, med fire motorer – en til hvert hjul. For det prosjektet hentet han hjem andreplassen i Formula Student, verdens mest prestisjetunge konkurranse for ingeniørstudenter innen motorsport.

– Det er noe av det større jeg har opplevd, sier Fjøsne.

Fire elektriske motorer

Fjøsne har ikke gjort alt alene, men har hatt ansvaret for alt det elektriske i racerbilen.

Intet mindre enn 32 egenutviklede kretskort, som kjører på egenutviklet software, sørger blant annet for at de fire motorene spinner hjulene i riktig hastighet.

– En motor på hvert hjul gjør at du kan styre hastigheten til hvert hjul individuelt, slik at du kan gi mer gass til ytterhjulene i en sving, forklarer ingeniørstudenten.

Konkurransen

Konkurransen er i to deler. Den ene delen er en ren fartskonkurranse, hvor bilen blir testet mot andre sjåfører.

– Vi har fem sjåfører som også er medlem av organisasjonen Revolv NTNU, forteller Fjøsne.

Den andre delen er en såkalt statisk del, der alle designvalg blir presentert for dommere fra Formel 1, BMW, Audi eller lignende.

– Vi antok at vi ville komme på topp tre. De ropte først opp tredjeplassen, og da var jeg en blanding mellom veldig glad, og livredd for at vi havna på fjerde, sier Fjøsne.

Men de kom på andreplass, og det er Revolve NTNU strålende fornøyd med. Derimot vet de ikke helt hva som gjorde at de nådde så høyt opp i år.

– Vi har prøvd å få det til i mange år, men vi er litt usikre på hva det var vi gjorde riktig denne gangen. Vi forbedra en del kritiske punkter, for å få en raskere bil generelt, sier han.

bidragsytere

Studenter fra Revolve NTNU er hvert år med å designe, produsere, teste og konkurrere med en helelektrisk racerbil. Det er ikke billig.

– Kontantbudsjettet er på rett over en million kroner. I tillegg kommer maskintid for støping hos Kongsberg Gruppen, 3D-print av titan og så videre. Det er mange dyre løsninger, som vi får sponsa gjennom samarbeidspartnerne våre, forklarer Fjøsne.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.