Eidsvoll kommune har en beredskapsplan om store, negative hendelser skulle inntreffe. Denne nevner ikke ett ord om hva folk skal gjøre hvis fylkesveg 33 blir stengt over lengre tid. Det mener regiondirektør Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen at den bør ha.

TREDJE GANG

I går ble fylkesveg 33 stengt for tredje gang på kort tid. Først raste det fra Byrudberga, så kjørte en trailer ut på et jorde, og i går raste det igjen. De som skal ut og inn av bygda, må enten kjøre via Skreia til Torsetra, eller til Lena, riksveg 4 og til slutt til Hurdal.

Eller de kan ta E6, over Mjøsbrua og via Gjøvik. Alle løsningene betyr mange mils omveg.

- IKKE VÅRT ANSVAR

Rune Helberg er konstituert virksomhetsleder kommunal drift. Han sier at det ikke er kommunens oppgave å finne løsninger når fylkesveg 33 blir stengt.

- Dette er ikke vårt ansvar, og vi har ingen planer utover de kjente, alternative løsningene, svarer han da EUB spør om kommunen har beredskapsplaner.

- Det er noen private skogsbilveger i området, men verken tilstand eller framkommelighet på disse er ikke tilpasset vanlig biltrafikk, sier han.

- Har kommunen vært i dialog med eierne av disse vegene?

- Nei, det har vi ikke. Kommunen har ingen mulighet for å utbedre vegen slik at den kan brukes som omkjøringsveg. Det finnes ikke budsjett til å bygge en slik veg. Dette er ingen sak for kommunen, selv om vi skulle ønske at vi hadde en slik mulighet, sier Helberg.

- Det er tredje gangen vegen er stengt på kort tid. Vil nå kommunen ta opp problemet som rammer mange hundre av bygdas innbyggere og Feiringklinikken?

- Ja, dette er noe vi absolutt bør seg på, svarer han.

NØDETATENE HAR ALT PÅ STELL

Nødetatene, derimot, har planer klare for en slik situasjon som nå har oppstått flere ganger i det siste.

- I slike situasjoner orienteres nabodistriktene, i dette tilfellet Vestoppland politidistrikt. De bistår med politibistand hvis det oppstår en øyeblikkelig-hjelp-situasjon, sier lensmann Karl Vidar Solberg i Eidsvoll og Hurdal.

Også brann- og redningstjenesten har planer for hvordan en hjelpesituasjon skal løses.

- Vi har styrket vårt brannlag i Feiring ved å sørge for at fem mann er på vakt hele døgnet. Vi har også sørget for at 110-sentralen på Østre Toten er klar over situasjonen. Siden vegen ikke er fysisk stengt av stein, har vi fått tillatelse til å kjøre gjennom sperringene ved behov, sier overordnet vaktleder Steve Johnsen ved Øvre Romerike brann- og redning.

- Vi har fortløpende kontakt med AMK-tjenesten på Lillehammer og tilgang til helikopter hvis det skulle være behov for rask hjelp, sier Jan-Tomas Olsen, vakthavende operasjonsleder ved AMK Akershus.

- KOMMUNEN HAR ET ANSVAR

Nils-Erik Bogsrud i Statens vegvesen mener bestemt at kommunen må ha beredskapsplaner for slike situasjoner som nå har oppstått flere ganger på Fv33.

- Sentrale funksjoner, som kommunesenter, lege, NAV og skoler ligger i Sundet. Her må kommunen prøve å finne løsninger. Vi har ikke ansvar for å skaffe alternative transportmåter, sier Bogsrud, som mener det blir problematisk for folk om vegen blir stengt over flere dager.

NYTT RAS

Det var natt til mandag at det gikk en nytt ras i Byrudberga.

- Det raste steiner på 40, 50 kilo ned over kjørebanen. Fjellet er sprøtt og det sprekker stadig opp. Nå er vi inne i en periode med varmegrader om dagen som avløses av kuldegrader om natta. Det er ikke gunstig. Vi pigger ned fjellet med jevne mellomrom. Må vi gjøre det nå, er det snakk om stengt veg i et par, tre dager. Vegen er ikke fysisk uframkommelig, men det er fare for ras, sier Bogsrud.

KAN FRAMSKYNDE TUNNEL

Men det er aldri så galt at det ikke er godt for noe.

- Det skal bygges tunnel gjennom Byrudberga, og det planleggingsarbeidet er det godt trykk på. Men finansieringen er ikke på plass. At vegen nå har vært stengt to ganger på kort tid, kan framskynde finansieringen, sier Bogsrud.

I går ettermiddag var geolog i Statens vegvesen, Marius Meland, på befaring i det rasutsatte området. Han avlåste den umiddelbare rasfaren og åpnet vegen igjen.

- Men dette fjellet er ganske løst og sprøtt. Rasene som har gått den siste tiden, har ikke gjort større skade, men på sikt må vi regne med slike ras innimellom. Nå er altså vegen åpnet igjen, men den må sikres innen noen få uker, sier geologen.

Få meter lenger nord for rasstedet, er berget sikret med nett. Om det blir slik sikring, kan ikke Meland si noe om.

- Den største steinen som løsnet natt til mandag, var rundt 50 kilo. Det var godt ingen fikk den på bilen, sier geologen.

FEIRINGKLINIKKEN

Stengt veg rammer også LHLs hjerteklinikk. Der er man avhengig av at det er tilstrekkelig antall ansatte på jobb til enhver tid. De må nå kjøre mange, mange mil ekstra for å komme seg på jobb. En ansatt, som bor på Dal, sier til EUB at han i går kjørte 13 mil for å komme seg på arbeid.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.