Broen som skal være Norges lengste jernbanebru, i alle fall en stund, skal være 836 meter lang. Kontrakten for Eidsvoll nord-Langset omfatter i tillegg litt over fire kilometer med nytt dobbeltspor.

Bane NOR inviterer nå til konkurranse for byggingen av dobbeltsporet, som skal gå fra Eidsvoll stasjon til Langset.

Dovrebanen

Strekningen er en del av Dovrebanen. I tillegg skal nedlagt jernbane gjøres om til kombinert driftsveg for Bane NOR og turvegen Vormtråkk.

Vormtråkk hekter seg på turvegen Mjøstråkk ved Langset, som åpnet høsten 2016. Ved Langset fortsetter dobbeltsporet som åpnet for trafikk i desember 2015.

Tas i bruk i 2023

Kvalifiserte leverandører blir invitert videre i august 2018 og innstillingen for hvem som får oppdraget med å bygge skal være klar i februar/mars i 2019.

Det nye dobbeltsporet tas i bruk høsten 2023 og kontraktarbeidene skal være fullført siste halvdel av 2024. Konkurransen er kunngjort i konkurransegjennomføringsverktøyet Tendsign.

– Prosjektet er i rute og etter intensiv planlegging er vi spente på responsen fra markedet. Ny infrastruktur skal bygges tett på eksisterende mens togtrafikken går som normalt. Norges lengste jernbanebru skal bygges på svevende pæler i Vorma. Her er det både utfordringer og spennende muligheter, sier prosjektsjef for Venjar-Langset, Rønnaug I. Resset.

Forberedende arbeider

Prosjektet fikk finansiering i Stortinget i desember 2017, og består av rundt 50 medarbeidere som holder til i kontorer nord for Eidsvoll stasjon.

De arkeologiske undersøkelsene langs strekningen er avsluttet og de forberedende arbeider med matjordhåndtering går i gang før sommeren.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.