Rehabilitering av buebrua i stål ved gamle stasjonsbygningen anbefales ikke. Det begrunnes med at rehabiliteringstiltakene, som også inkluderer diverse nødvendige oppgraderingstiltak, er svært omfattende og tilgangen til brua over sporområdet er vanskelig, står det i et notat i forbindelse med forprosjektet av ny Eidsvoll bru, som EUB har fått tilgang til.

LES OGSÅ: Bygging av ny bru stenger for Skibladner

Fire ulike alternativer

– Det er ikke avklart når den blir prioritert med penger i handlingsprogrammet for samferdsel i Akershus. Akershus Fylkeskommune avgjør prioriteringene i handlingsprogrammet som kommer i oktober og fylkestinget behandler handlingsprogrammet endelig i desember, sier Inga-Elisabeth Gjerdalen, seksjonsleder på Plan Akershus i Statens vegvesen.

Hun sier det ikke er prekært tidsmessig å få skiftet ut brua. Foreløpig er det ikke tatt stilling til hvordan den nye brua skal bli seende ut.

 – Hva slags konsekvenser fårbruarbeidene for trafikken?

– Det er ingen persontogtrafikk på jernbanen der, men prosjektet må selvfølgelig koordineres med Bane NOR. I planarbeidet må vi avklare når det er mulig å skifte ut brua, og det må gjerne avklares et par år i forkant. Det er for tidlig nå å si når arbeidene vil starte.

Underveis i arbeidet har bruseksjonen i Statens vegvesen vurdert fire ulike alternativer i arbeidet med å få på plass en ny bru:

* Alternativ 1: Bru i samme trasé som i dag. Med denne løsningen heves brua for å tilfredsstille høydekrav til kontaktledningsanlegg (KL-anlegg). Brua er cirka 82 meter lang. Med dette alternativet vil alternativ frihøyde på sitt laveste være 6.010 mm. Ulempe: Denne løsningen tilfredsstiller ikke krav om frihøyde over jernbanen, men med seks meter frihøyde antas at dispensasjon fra Bane NOR vil bli gitt.

* Alternativ 2: Ny trasé øst for eksisterende bru. Denne traseen gjør det mulig å bygge ny bru uten først å måtte rive eksisterende bru. Denne brua blir cirka 90 meter lang, det vil si en del lengre enn dagens bru. Ulemper: Stor fylling i elven. Traseen går gjennom det registrerte kulturmiljøet ved stasjonen. Denne løsningen tilfredsstiller ikke krav om frihøyde over jernbanen, denne brua blir noe høyere enn alternativ 1. Alternativet anses som følge av dette som ikke aktuell.

LES OGSÅ: Starter prøvesprengning for den nye Minnesundbrua

Går for alternativ 1

* Alternativ 3: Ny trasé vest for eksisterende bru. Brua kan teoretisk plasseres mellom lagerbygning og Tinghuset. Denne brua blir cirka 173 meter lang, det vil si dobbelt så lang som dagens. Ulemper: Vegtraseen blir kronglete. 2. etasje i Tinghuset vil bli svært skjemmet av en veg i samme høyde. Det blir en lang bru over veien til båthavnen og ut i elven. Denne løsningen tilfredsstiller ikke krav om frihøyde over jernbanen. Alternativet anbefales ikke som følge av konsekvensene for Tinghuset, står det.

* Alternativ 4: Ny trasé øst for eksisterende bru. Frihøyden over jernbanen er god og veilinjen får en god linje ned mot Tinghuset. Denne brua blir cirka 117 meter lang. Ulemper: Kostbart. Gir en stor fylling i elva og lang bru. Kryssområdet mot fylkesveien er ikke bra plassert med hensyn på sikt og rekkverk på brua og over sporområdet. Alternativet anbefales ikke som følge av ulempene.

Konklusjonen er at prosjektgruppa vil gå for alternativ 1.

– De andre alternativene er ganske kostbare og vil gi dårligere virkning til både kulturmiljø, elva og bygningene rundt planområdet, står det. Prislappen for bruprosjektet er stipulert til 76.156.500 kroner.

Fakta

Ny stålbuebru

Eksisterende bru er fra 1923.

Undersøkelser viser at den er i generelt dårlig forfatning og har lav bæreevne.

Derfor er det nå bestemt at den skal skiftes ut.

Fylkeskommunen styrer når i forhold til økonomiske prioriteringer.

Alternativet veivesenet har falt på har en stipulert prislapp rett i overkant av 76,1 millioner kroner

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.