Snøen drysser lett ned over Øvre Romerike Avfallsselskap – ØRAS – i Mogreina. Ute på anlegget jobber fagarbeider Kim Godtland iherdig med hjullasteren. Foreløpig går denne og øvrige maskiner i det interkommunale selskapet på fossilt drivstoff. Men nå er en stor endring på trappene.

– Da vi lyste ut et eksternt anbud for transport av restavfall, vektet vi miljø og kvalitet like mye som pris, sier Trym Denvik, daglig leder for ØRAS.

– Når vi stiller slike krav til andre kan vi ikke være noe dårligere selv. I løpet av året regner vi med å starte et prøveprosjekt på bruk av fornybart drivstoff på vår egen maskinpark, sier Denvik.

Totalt fikk de inn elleve anbudstilbud – fra fem forskjellige aktører. Til slutt falt valget på Rekom AS. Avtalen er verdt seks-sju millioner kroner i året, ifølge Denvik.

Opptatt av klimaregnskap

– Restavfallet skal fortsatt fraktes herfra til Åmotfors i Sverige. Det er en kjøreavstand på cirka 12 mil – én veg. Vi leverer cirka 10.000 tonn husholdningsavfall til forbrenning hvert år. Dette tilsvarer åtte-ti trailere i uka. Det er viktig og helt nødvendig for oss, som har et klimaregnskap og ønsker å være så miljøvennlige som mulig, at dette skjer på en så miljøvennlig måte som overhodet mulig, sier Denvik.

Under miljøfanen i anbudet ble type sluttbehandling, virkningsgrad i forbrenningsanlegget, aske- og restprodukthåndtering, avstand til behandlings- og forbrenningsanlegg og bruk av fornybart drivstoff på trailerne kriteriene som ble vektlagt.

– Det var en ganske møysommelig prosess å velge riktig leverandør ut fra de premissene vi hadde satt. Pris er det enkleste å forholde seg til, men det var også avgjørende at vi klarte å vekte de forskjellige miljøkriteriene på en fornuftig måte, poengterer Denvik.

Alt tyder på at de lyktes godt med dette arbeidet, og da fristen gikk ut hadde ingen klaget på anbudsvalget. Det var for øvrig Øvre Romerike Innkjøpssamarbeid (ØRIK) som sto for den formelle delen av prosessen.

– Samtlige tilbud inneholdt bruk av fornybart drivstoff i transporten. I denne sammenhengen er det snakk om to aktuelle typer; Biogass og HVO-diesel, som er syntetisk fornybar diesel. Rekom AS kom best ut, både på pris og miljø, sier Denvik.

Rekom AS har nå bestilt en ny trekkvogn som skal gå på biogass. Denne skal etter planen være på plass 1. august. I mellomtiden vil transporten skje i kjøretøyer med fornybar diesel. Avtalen som er inngått er på to år – med opsjon på ytterligere to.

Restavfallet må raskt ut

– Et miljøvennlig fokus er en del av vår filosofi og strategi i forhold til alt vi driver med. Vi tenker hele tiden på å redusere klimagassutslippene våre og CO₂-avtrykket i alle aktiviteter vi gjør, sier Denvik.

Han bekrefter at også andre forbrenningsanlegg – med kortere kjøreavstand – var aktuelle i forbindelse med anbudsvalget.

– Forbrenningsanlegg i Oslo og Sarpsborg var inne i bildet. Prisen ved mottaksanleggene var en del høyere enn i Åmotfors. Svenskene kan i tillegg ta imot restavfall hele året. De leverer også prosessvarme til en treforedlingsbedrift. For oss er det viktig å få restavfallet like fort ut som det kommer inn, sier Trym Denvik.

Ute på ØRAS-tomta kommer Kim Godtland kjørende en ny runde. Hjullasteren er nok en gang fullstappet med en restavfallsposer. Snart går yrkessjåførens ferd til Åmotfors på miljøvennlig vis ved hjelp av fornybart drivstoff.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.