- Så mye papir!, sier Toivo Hirvonen og ser på de to store sekkene med toalettpapir han nylig fikk levert på døra.

Hirvonen er dement, og Rita Midthus er vergen hans. Hun forteller at regningen på 1027 kroner som fulgte med papiret allerede har gått til inkasso.

- Dette er opplagt et forsøk på svindel. Vi har aldri bestilt dorullene, men Toivo blir krevd for over 1000 kroner. Det er temmelig dyrt for to pakker med toalettpapir, sier Midthus.

Hun advarer nå andre mot å ta imot leveranser man ikke har bestilt.

LES OGSÅ: Flere forsøker å svindle til seg penger

SKAL FÅ RETURLAPP

Midthus har tatt kontakt med firmaet som står som avsender, og de har sagt at det dreier seg om en misforståelse. De har lovet å sørge for gratis retur.

- Men flere medier har de siste dagene hatt saker om nøyaktig samme type svindelforsøk, fra det samme firmaet. Dermed er jeg ikke i tvil. Da jeg tok kontakt med dem lovet de å frafalle kravet, men det gjenstår å se om det skjer, sier Midthus.

Hun har bestemt seg for å anmelde saken dersom den ikke løses i løpet av noen få dager.

- Det er ikke akseptabelt å forsøke å lure folk på denne måten, og som verge vil jeg anmelde saken på Toiviss vegne dersom vi ikke kravet blir slettet og vi kan sende dorullene tilbake, sier hun.

LES OGSÅ: Tiltalt for å ha truet stesønnen

- IKKE BETAL

Lensmann Jan Vidar Karlsen ved Eidsvoll og Hurdal lensmannskontor sier det er viktig at folk tar kontakt med firmaet som står som avsender dersom de ikke har bestilt tilsente varer. Dersom saken allerede har gått til inkasso, må man protestere ovenfor inkassoselskapet.

- Det er svært viktig at folk gir tilsvar på inkassovarselet. Da må inkassoselskapet gå tilbake til leverandøren og be om mer dokumentasjon, sier lensmannen.

Han sier det er viktig å ikke betale regninga, men derimot å nekte for at kravet er reelt.

- Det må gjøres direkte til inkassoselskapet og innen fristen, sier han.

Han har ikke hørt om lignende tilfeller fra andre.

- Før vi får noen anmeldelse fra noen gjør ikke vi noe. Men vi gir råd, og dersom man ikke har bestilt produktet må man ta kontakt med firmaet, sier Jan Vidar Karlsen.