– Her er det virkelig ille, sier sjåfør Asbjørn Pedersen der han nettopp har sluppet av skolebarn til Jessheim skole- og ressurssenter.

Han og hans kolleger tør ikke lenger slippe av barna foran hovedporten.

– Der er det for mange privatbiler og for usikkert. Jeg har sjelden sett maken, sier den erfarne sjåføren.

Lærere og rektor tar imot barna når bussene kommer.

LES OGSÅ: Hurdal søkte ikke om penger til trafikksikkerhetstiltak

– Vi ser farlige situasjoner nærmest daglig. Det er for mange privatbiler her, særlig når barna hentes om ettermiddagen. I tillegg snur mange og kjører mot enveiskjøring i Leiv Holthes veg etter at de har sluppet av barna. Det er ikke bra, påpeker Mona Knudsen.

RISIKOPUNKTER

Ruters datterselskap Konsentra formidler årlig 1,2 millioner reiser for Ruter, Helse Sør-Øst og kommunene i Akershus via 200 minibusser og flere taxiselskaper. Nylig sendte de en oversikt til kommunen over risikopunkter.

– Oversikten er utarbeidet av minibussoperatøren vår på Nedre Romerike. Vi ber om at det vurderes tiltak for å redusere risiko, skriver kvalitetsleder John Gunnar Aune til kommunen.

Det er verneombud og kvalitetsleder som står bak, med innspill fra ansatte. Oversikten skal peke på punkter i infrastrukturen som oppfattes problematiske. Det er særlig situasjonen ved tre skoler oppleves farlige:

  • Jessheim skole og ressurssenter. Trafikkforholdene ved innkjøring via Leiv Holthes veg er farlige, vi må kjøre mot enveisskilt, til dels på fortauet for å komme til skolen. Veien må omreguleres og gjøres egnet for minibusser, alternativt må elever hentes og leveres ved Ringvegen.
  • Nye Jessheim videregående skole. Altfor liten plass for taxi og minibusser skaper kaotiske forhold. I tillegg forekommer det svært mye kiss-and-ride i regi av foreldre. Stedet må befares. Det er synd at det ved anleggelse av nye skoler ikke tas tilstrekkelig høyde for at foreldre kjører barna sine, og at mye transport skjer med større biler.
  • Skogmo skole. Altfor liten plass for større busser, taxi og minibusser skaper kaotiske forhold. I tillegg forekommer svært mye kiss-and-ride i regi av foreldre. Bedre markering av hentesteder, og spesiell oppstallingsplass for nyttetransport.

NESTENULYKKER

– Trafikksikkerheten er et problem for oss. Vi unngår helst å rygge minibussene, men med så trange forhold som for eksempel ved Jessheim videregående, er det umulig. I tillegg henter og bringer flere privatbiler, og da blir det liten plass til oss. Ved juleavslutningen på videregående kjørte en bil nesten på to personer. Det er slett ikke bra, sier Stig Refstad som har ansvar for 20 minibussjåfører på Øvre Romerike.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.