– Den har en gangsterlook. Det er noe med formene.

I et øyeblikk går tankene til historiske mafiafilmer. Ola H. Fjeldheim sitter ved siden av meg i førersetet, og trakterer sin 1937-utgave av Chevrolet Master som om han aldri skulle gjort noe annet. Det lyser historie og nostalgi. Det finnes biler som er enklere å kjøre, det er sikkert, men har man et slikt kjøretøy er det bare en del av sjarmen. Nesten alle har minst én bil i dag og for mange betyr favorittkjøretøyet noe ekstra spesielt. Vi ønsket derfor å snakke med flere om hvorfor deres bil har fått en helt spesiell plass i hjertet.

Kjøpt etter feriekjøreturer

– Bilen pleide å stå her til lagring på vinteren. Én kjenning av meg eide den, og da han skulle på ferie fikk jeg bruke den i mellomtiden. Så kom han tilbake og fortalte at bilen var til salgs, smiler Fjeldheim. Han var naturligvis ikke vond å be, bladde opp 90.000 kroner og sikret seg billigutgaven av Chevrolet.

– Den er fra juni i 1937, og har meg bekjent gått i trøndelagsområdet siden den var ny. Ungene liker den også. Den er i originalstand og har tre trinns girkasse, men er så visst ingen racerbil. Du sitter ikke å tekster når du kjører denne bilen. Til det er den altfor utfordrende å kjøre, smiler Fjeldheim. Nå står bilen utenfor familiehjemmet på Algarheim. Sola skinner i den nydelige lakken. Det er sjel, identitet og historie – i ett og samme kjøretøy. Fjeldheim har vært kulturminnekonsulent i Ullensaker kommune, og er i dag generalsekretær i Fortidsminneforeningen. Det er klart historien også må være representert i bilparken. Bilen går nå blant annet på veier i Ullensaker, og vekker oppsikt hvor enn den ferdes.

– Jeg drev mye med bil som hobby da jeg var yngre. Denne blir stort sett brukt til kosekjøring, og selvsagt vaskes den og tas fram hver 17. mai. Det skulle bare mangle. Jeg har ikke prøvd noen langturer enda. Den holder greit følge med normal trafikk. Han har solid skruerfaring, og går ikke av veien for å foreta nødvendige justeringer.

Vekker oppsikt overalt

– Biler er som gamle hus; de kan vedlikeholdes. På moderne biler får du nesten ikke gjort noen ting. På et slikt kjøretøy er det masse muligheter. Og nettet er helt genialt om det skulle dukke opp et problem. Da er det bare å søke eller oppsøke et eller annet forum, stille spørsmål og beskrive utfordringen. Det er garantert noen andre som har opplevd noe liknende som kan hjelpe deg.

Setene er myke og gode i bilen. Du finner deg raskt til rette. Det er god plass til både små og store.

– Vi får en del oppmerksomhet med den når vi er ute og kjører. Folk smiler, hilser, vinker og gir tommelen opp. Det er morsomt, sier Ola H. Fjeldheim.

Snart skal han bytte motor. Til en 18 år nyere variant. Men vidunderet beholdes. Det er kommet for å bli i familien Fjeldheim.

Fakta Chevrolet Master

Eier: Ola H. Fjeldheim fra Algarheim

År: 1937-modell

Pris: Betalte 90.000 kroner.

Årsak: Klenodium. Historisk. Sjarmerende.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.