Over 50 prosent av innbyggerne i Øst Politidistrikt er enige i påstanden om at politiet kom raskt til stedet ved akutt hjelpebehov.

– I mars får vi ny felles operasjonssentral som skal dekke hele distriktet. I dag har vi tre. Dette vil gi en mer effektiv styring av patruljene våre, som er den mest synlige formen for politiarbeid vi har. Men vi skal også tilnærmet doble antall forebyggere og alle kommuner har fått tildelt en politikontakt. Videre har hver av de 12 tjenesteenhetene i distriktet etablert egne nærpolitiseksjoner, hvor de som jobber med forebygging jobber sammen med dem som kjører patruljer. Målet er at politipatruljene skal jobbe mer kunnskapsstyrt basert på informasjon fra etterretning og forebyggende virksomhet, slik at vi er på rett sted til rett tid, sier Hasseldal.

Frykter svindel mest

Undersøkelsen viser også at det å bli utsatt for svindel på internett eller identitetstyveri for første gang er det som bekymrer folk mest. I fjor var dette trafikkfarlige hendelser.

– På dette området har kriminaliteten utviklet seg raskt de siste årene, og vi må styrke vår tilstedeværelse på nett framover. Vi har allerede opprettet en egen seksjon for digitalt politiarbeid som skal sikre effektiv utnyttelse av digital informasjon og elektroniske spor i alt politiarbeid, understreker Hasseldal. Han legger til at Kripos har gode erfaringer med politiets nettpatrulje.

– Vi vil i løpet av året vurdere hvordan vi i Øst på best mulig måte kan ta i bruk samme metodikk, sier Hasseldal.

Har stor tillit til politiet

Innbyggerne har stor tillit til politiet. Undersøkelsen viser at 80 prosent av innbyggerne har ganske høy eller svært høy tillit. Dette er en liten nedgang fra 2016, men på samme nivå som i 2015. Hele 96 prosent av innbyggerne oppgir at de føler seg ganske eller meget trygge der de bor og ferdes. 84 prosent av dem som har vært i kontakt med politiet i Øst Politidistrikt oppgir at de har vært fornøyde. De viktigste årsakene var at de opplevde at de fikk nødvendig hjelp, at politiet tok saken alvorlig og at de var tydelige.

– Det er godt å se at de som tar kontakt med oss, opplever at de blir ivaretatt på en profesjonell og god måte. Hvordan vi opptrer og kommuniserer med publikum, uansett hva henvendelsen gjelder, er svært viktig for å kunne opprettholde den høye tilliten innbyggerne har til oss, sier Hasseldal.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.