Nylig vedtok formannskapet at reguleringsarbeidet med å utbedre krysset Algarheimsvegen/Rambydalsvegen kan starte. Stadig økende trafikk har lenge gjort det vrient å kjøre ut på Algerheimsvegen, men det problemet vil det politiske flertallet løse med en rundkjøring i Ekornrudkrysset. Krysset ved Extra blir ifølge planen stengt og siste del av Rambydalsvegen flyttes mot denne rundkjøringen.

STORT BEHOV

– Alle som kjører i dette området, og særlig i morgentrafikken, vet hvor prekært behovet er for å få gjort noe med atkomsten til Algarheimsvegen. Men skal vi gjøre om eksisterende kryss, betyr det både store endringer i terrenget og at butikken må rives for å få plass til den nye rundkjøringen, påpeker Ståle Lien Hansen fra Frp.

FIKK NYTT FORTAU: Stadig mer trafikksikkerhet langs den trafikerte veien

Dermed mener politikerne at det beste er å flytte dagens veikryss og å lage en ny arm på Rambydalsvegen.

– Dette betyr bedre atkomst for de på Fladbyseter og Ekornrud, samtidig som vi fjerner et trafikkfarlig kryss.

– Holder det nye krysset med tanke på den kommende befolkningsveksten i området?

– Faktisk åpner rundkjøringen en mulighet for en arm i nord. Dette for senere å legge til rette en avlastningsvei nord for bebyggelsen langs Algarheimsvegen. Vi prøver å tenke litt fremover, sier Lien Hansen.

RASK PROSESS

– Når blir krysset åpnet?

– Først må reguleringsprosessen gå sin gang, og den tar som regel ni måneder. Blant annet skal overordnede myndigheter uttale seg, og det kommer helt sikkert lokale innsigelser med tanke på blant annet jordvern. Men alle de berørte grunneierne er positive, og Grefsen eiendom som er tiltakshaver betaler hele gildet. Jeg antar vi har rundkjøringen på plass neste år, for så fort alle tillatelser er gitt vil tiltakshaver ha kortest mulig prosjekteringstid. En slik jobb er ikke akkurat gratis, sier han.

forbedring

Lien Hansen er overbevist om at dette nye krysset vil bli tatt godt imot av trafikantene.

– Det er på høy tid at vi får på plass denne løsningen, og alle som bruker denne veien vil merke en stor forbedring. Litt av problemet er at vi lokalpolitikere er utålmodige og vil ha slikt gjort med den gang. Men det blir helt sikkert bra til slutt, sier han.

VIL FLYTTE BOMRINGENE: Tror det letter trafikken i tettbygde strøk

– Hva med inngrepene i terrenget?

– Uansett hvordan vi velger å løse dette problemet, vil det gå ut over noe. Men vi er nøye på at Pinnebekken og naturområdet rundt denne ikke skal ødelegges, sier Ståle Lien Hansen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.