• FARLIG: Statens vegvesen stoppet onsdag sjåføren av dette vogntoget. Han hadde kjørt i nesten ett døgn uten hvile. Foto: Vegvesenet

– Vi måtte kjøre etter å prøve og ta ham igjen. Men da han skjønte at vi var på sporet svingte han inn på industrifeltet, og der sto han da vi kom, sier Bjørn Uno Rogneby på Jessheim trafikkstasjon. 

KONTROLL

Onsdag lyste Vegvesenets vektskilt på E6 ved Jessheim trafikkstasjon, noe som betyr at vogntog må kjøre av motorveien og stoppe for sjekk. På videoen til Vegvesenet ser vi tydelig at to norske lastebiler kjører inn for kontroll, mens det svenskregistrerte vogntoget suser forbi.

– Det viste seg at han har kjørt i 20 timer og 44 minutter uten pålagt hvile. Han hadde kjørt fra Göteborg til Måløy og så til Jessheim da vi stoppet ham. I tillegg til å bryte hviletidene hadde han jukset med sjåførkortet også, sier Rogneby. 

Det lengste vogntoget hadde stått stille på denne turen, var fire timer og ti minutter.

– Når du kjører så lenge uten nok pauser er det som å kjøre i beruset tilstand. Når man har vært oppe i ett døgn er du ikke klar for å kjøre bil, og i hvert fall ikke et vogntog. Slike sjåfører vil vi absolutt ikke ha på veiene våre, påpeker han.

HENTET AV POLITIET

– Hva skjedde med sjåføren?

– Vi tok med ham og vogntoget til trafikkstasjonen, og der ble han sittende til vi hadde analysert oss ferdig. Vi kan bare skrive en anmeldelse og varsle politiet, og de kom og hentet ham på kvelden. Bilen ble stående igjen hos oss. Det ble ei lang vakt i går, men det er det verdt, påpeker Rogneby. 

De utenlandske sjåførene er bare små brikker i et stort spill som handler om å bruke minst mulig penger på transport av varer.

– Sjåføren er nederst på stigen og tjener minst. De store pengene går til lastebileierne og selvsagt firmaene i Norge som kjøper og selger varer, sier Rogneby.

– Så det hjelper lite å ta sjåførene?

– Ja, det står mange i kø bak ham for å jobbe selv om de ikke tjener særlig store summer. 

DETTE ER REGELVERKET I KORTE TREKK

For daglig kjøreperiode skal sjåføren ha 45 minutters pause etter maksimalt fire og en halv times kjøring. Pausen får ikke benyttes til annet arbeid, du skal hvile.

Hovedregelen er døgnhvile på 11 sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn.

Døgnhvilen kan reduseres til ni timer maksimalt tre ganger mellom to ukehviler.

Total kjøretid per uke er maksimalt 56 timer. Kjører du to uker på rad kan total kjøretid ikke overstige 90 timer.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.