• TRADISJONELL: Innvendig holder BMW seg til en mal de har videreutviklet i en årrekke. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

BMWs nye 6-serie Gran Turismo er en stor familiebil med kombicoupé-karosseri. Det er ikke et helt nytt påfunn fra fabrikken. Som et alternativ til sedan og stasjonsvogn produserte BMW også en tilsvarende modell parallelt med forrige generasjon 5-serie. Den gangen het den 5-serie Gran Turismo, mens de i tillegg laget 6-serie Gran Coupé som var en lagt raffere bil, en femdørs versjon av 6-serie Coupé.

6-serie Gran Turismo erstatter 5-serien med samme navn, mens 6-serie Gran Coupé har kjørt til de evige parkeringsplasser.

Mange av dagens bilprodusenter ønsker å pøse ut ymse derivater når de først har fått ut en hovedmodell. Kostnadene er trolig ikke så store når man først har grunnmuren klar, og man trenger neppe en diger kundegruppe for at det skal lønne seg. Dermed har vi 6-serie Gran Turismo.

Tungt uttrykk

Problemet er det samme som med forgjengeren, den ser ikke så veldig bra ut. Særlig hekken er designmessig sigen. Den ser rett og slett litt tung ut og klarer ikke å få særlig eleganse ut av coupésilhuetten.

Det er også litt vrient å se hva man skal med den. Både sedanen og stasjonsvognversjonen av 5-serien, som begge ble lansert i fjor, er fine, og 6-serie Gran Turismo lander i en slags gråsone mellom de to modellene. Der kunne den kanskje hatt sin egen hylle hvis den estetisk sett hadde vært en godbit. Slik Audi A7 er, sammenlignet med A6.

Man kan argumentere for at 6-serie er mer praktisk. Samtidig er den en god del dyrere. Men det har sin forklaring, som forvirrende nok inkluderer nok en BMW-serie. Der forgjengeren var en 5-serie i bunn, er 6-serie Gran Turismo basert på luksusbilen 7-serie. Dermed kan man sette bilen i et mer gunstig lys, den er nemlig ganske mye rimeligere enn en tilsvarende 7-serie.

Langturbil

Bilen er 15 centimeter lengre enn 5-serien, med større akselavstand og mer innvendig plass. Bagasjerommet faktisk er en god del større enn det man finner i en 5-serie stasjonsvogn.

Vel inne i en 6-serie Gran Turismo får man en behagelig opplevelse, for denne bilen lener seg mot den komfortable siden av spekteret.

Bilen har et supergodt avstemt understell, som man også kan justere med et tastetrykk, og en kraftfull dieselmotor. Testbilen er en 630d, hvilket betyr 265 hestekrefter og et dreiemoment på 620 newtonmeter. Motoren er fredelig, men hvis det trengs, smetter 630d forbi bobiler og tungtransport uten å måtte krumme nakken. Som langturbil er det en formidabel maskin.

1980-tallet

En luftig kupe – riktignok med noe begrenset høyde for hodeplagg og afrosveiser i baksetet på grunn av takprofilen – med supre seter og fin lydisolering, gjør at man kommer fram med samme kroppsfølelse som etter noen timer i godstolen hjemme.

Ett sted henger BMW litt etter noen av sine tøffeste konkurrenter: De kunne med fordel ha frisket opp dashborddesignen, slik Audi og Mercedes-Benz har gjort. På den positive siden er det et gjennomprøvd konsept som fungerer veldig bra.

6-serie Gran Turismo er en nisjebil for dem som ønsker noe litt på siden av SUV-er og stasjonsvogner. En svær familiebil som er praktisk og basert på en skikkelig luksusbil, men kamuflert som kombicoupé, biltypen som hadde sin storhetstid på 1980-tallet.

KOMBICUPÉ TIL OVER MILLIONEN

Tekniske data:

  • BMW 630d xDrive Gran Turismo
    Pris: 878.000.-
  • Pris testbil: 1.187.400.-
  • Motor: 6 syl. Diesel. Turbo. 2993 ccm. 265 hk v. 4000 o/min. 620 Nm v. 2000 o/min
  • Aks: 6 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,57 l/mil
  • Utslipp: 151 g/km CO2. 20,7 mg/km NOx
  • Bagasjerom: 610/1800 liter
  • LxBxH: 5091/1902/1540 mm
  • Egenvekt: 1880 kilo
  • Tilhengervekt: 2100 kilo

Pluss og minus

PLUSS:

  • Romslig
  • Komfort

MINUS:

  • Utseendet
  • Minimal nisje
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.