I 2004 begynte student Marion Villekjær å jobbe deltid i Kiwi. To år etter var hun assisterende butikksjef, og siden 2011 har hun ledet butikken på Sand. Med bare elleve åpne måneder i fjor økte hun omsetningen 12 prosent fra året før, til nesten 50 millioner kroner. I år vil hun gjør alt for passere det magiske tallet.

– Hva er oppskriften på suksessen?

– Vi er en lokal butikk for nærområdet og har fantastiske kunder. Jessheim med mange butikker er rett borti veien, så vi må stå på hver eneste dag. Det er noe kundene setter pris på, og jeg synes det er gøy at naboene mener dette er deres butikk, sier Villekjær, som også skryter av staben.

LES OGSÅ: Kiwi vil ha bygningen for seg selv

– Jeg har 13 fast ansatte, og de gjør alle en kjempejobb. De har vært her lenge og det gir meg trygghet og god stabilitet i hverdagen, understreker hun.

KJEMPEINNSATS

Innsatsen til teamet på Sand legges merke til også i hovedkontoret.

– Marion og hennes team gjorde en kjempeinnsats i 2016. Det synes vi er imponerende, særlig med tanke på at de holdt stengt i hele januar. Jeg gleder meg til å følge henne videre, sier distriktssjef Martin Haug.

Butikken hennes hadde 279.000 kunder i fjor, 15.000 flere enn året før. Og i gjennomsnitt brukte de elleve kroner mer per kjøp. Slikt blir det resultater av, men det er ingen selvfølge smed konkurrenter overalt.

– Her er det hardt arbeid hver eneste dag som gjelder. Jeg står opp klokken 04.45 og er ofte på jobben i 10–12 timer. Slikt gjør man jo bare ikke hvis man ikke liker jobben sin. Det fine me då jobbe i en dagligvarebutikk er at to dager aldri er like og at vi må takle mange ulike situasjoner der og da. Så er det selvsagt de flotte folkene jeg jobber med og ikke minst kundene våre som vi får mye skryt av. Jeg trives godt, og her blir jeg. Målet er å bli best i gata, smiler hun.

LES OGSÅ: Politikerne vil ha en dagligvareforretning i Dalkrysset handelspark

STØTTE FRA KONSERNET

Kiwi er med sine 650 butikker i Norge en av de aller største på dagligvare. Bransjen er kontinuerlig i en beinhard konkurranse om markedsandeler, og med matbutikker omtrent på hvert norske hjørne må man kjenne kundene sine og deres behov.

– Vi har jo sett hvordan det gikk med Rimi etter de fikk nye eiere som ikke kjente nordmenns handlemønster. Lidl er også en kjempe som ikke fikk det til her. De er svære i Tyskland og Danmark, men skjønte seg tydeligvis ikke på oss, påpeker Villekjær.

– Er det noe støtte å få fra konsernet, hvis du trenger det?

– Ja, masse. Vi er stadig på interne kurs når vi trenger å utvikle oss, og de er veldig flinke til å følge opp oss som jobber ute i butikkene. Den støtten er uvurderlig i vårt yrke, og det gjør at jeg ofte ser dette som noe mer enn bare en jobb, sier Villekjær.

– Du fikk 100 kvadratmeter mer butikk i fjor. Blir du større?

– Neppe. Det er ikke plass til mer butikk, men det holder for så vidt godt som det er, sier hun

Slik gjorde Kiwi-butikkene på Øvre det i millioner kroner i 2016 kontra 2015:

  • Kløfta 52,2 - 46,2
  • KB Kløfta 83,7 - 88,5
  • Gardermovegen 47,3 - 42,9
  • Jessheim 33,2 - 30.5
  • Dal 81,8 - 78,7
  • Maura 58,5 - 64,6
  • Eidsvoll 52,3 - 46,8
  • Råholt 49,3 - 44,2
  • Minnesund 40,5 - 39,2