Etter flere års kamp mot økt trafikkstøy, forurensning, bomsniking og råkjøring får nå Jan Ivar Engebretsen og Lie-naboene en hjelpende hånd av politikerne.

- Dette har vært en årelang kamp. Vi er derfor glad for dette initiativet fra politikerne, sier Jan Ivar Engebretsen, Lie-beboer og kommunikasjonsrådgiver i NAF, til EUB.

Et enstemmig Hovedutvalg for overordnet planlegging (Hop) tar nå tak i trafikksituasjonen på Lie:

Politikerne ber om at det foretas nye og separate trafikktellinger på strekningene Trondheimsvegen-Vilberg­vegen og Vilbergvegen/Holte­gutua­­-Gardermoveien.

For førstnevnte strekning skal målingen foretas mellom Liekrysset og Vilbergkrysset. For sistnevnte mellom Olaløkka og Gardermovegen.

Politikerne ber også om å få etablert farts- og trafikkdempende tiltak i området i samarbeid med Statens vegvesen.

LES OGSÅ: Fortsatt dundrer tungtransporten forbi

- Skritt i riktig retning

- Her ber vi om at det rapporteres tilbake til utvalget underveis. Dette er et skritt i riktig retning for tryggheten til beboerne langs disse strekningene, sier Frps gruppeleder Ståle Lien Hansen.

Han sier politikerne er godt kjent med at mange velger å kjøre av E6 ved Hauerseter for å unngå å betale bompenger.

- Dette ser man spesielt i morgentrafikken på strekningen forbi Jessheim Trafikkstasjon, men det gir også store utfordringer for dem som bor i Liegrenda og Holtegutua, når tungtransport til og fra Coop-lageret og Næringsparken kjører gjennom nabolaget for å spare både tid og penger. Det er viktig at beboerne i dette området ikke blir skadelidende på grunn av at transportører ønsker å redusere kjøretiden med et par minutter, poengterer Lie Hansen.

LES OGSÅ: - Blitt søppeldynge for støyforurensing

Måler på riktige steder

Han legger til at det er viktig at trafikkmålingene legges til de riktige stedene.

- Det må måles på strekninger som viser den totale belastningen der beboerne bor.

Han sier både Holtegutua og Liegrenda er sterkt belastet av både tungtrafikk og personbiler.

- Felles for begge strekninger er at fartsgrensen er 50 km/t, men dette overholdes av et mindretall. Det ferdes mye barn til og fra skole og fritidsaktiviteter på disse strekningene, og det må gjøres tiltak før det skjer en ulykke, sier Lien Hansen.

- Liegrenda er blitt en søppeldynge i forhold til støyforurensning. Spesielt på morgener og ettermiddager er det ille, og vi som bor på Lie holder oss nå unna Liekrysset. Det er forferdelig til tider. Derfor er det bra at politikerne tar disse grepene nå, sier Jan Ivar Engebretsen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.