Christen Sveaas' selskap Kistefos as, solgte nylig sine aksjer i Bergmoen og Gardermoen Forum for 392 millioner kroner til Clarkson Platou real estate. De har opprettet eiendomsselskapet Oslo Airport City as, hvis mål er å utvikle Gardermoen Næringspark (GNP) til landets største knutepunkt utenfor Oslo sentrum. Kistefos er med som eier sammen med andre profesjonelle aktører og større grunneiere i området.

Bergmoen og Gardermoen Forum er med sine 850 mål den største aktøren i GNP.

KNUTEPUNKT

Thor Thoeneie, en av dem som ledet byutviklingen og utbyggingen av Barcode i Bjørvika i Oslo, er ansatt som daglig leder i det nye selskapet.

- Vi tar over hele utviklingen og utbyggingen av området. Vår visjon er å utvikle Norges største, viktigste og mest sentralt beliggende næringspark. Dette handler om knutepunktutvikling, og vi følger opp Stortingets vedtak om akkurat dette. Sammen med Oslo S er Jessheim og Gardermoen landets kanskje største og viktigste knutepunkt, sier han.

Thoeneie er tydelig på at det er viktig å utvikle en masterplan for området og næringsparken.

- Vi er 45 kilometer fra Oslo S. Å utvikle her er korrekt både miljømessig og bærekraftsmessig. Bjørvika har fått landets mest miljøvennlige arbeidsplasser, for nesten alle som jobber der, og besøkende, bruker offentlig kommunikasjon. Det samme kan skje her med Ullensakers glimrende tilrettelegging for boligbygging og en stor næringspark. Kombinert med svært god og eksisterende infrastruktur fra både statens og næringsparkens side, tror vi dette kan bli en suksess, påpeker han.

300.000 KVADRATMETER

Den første eiendommen selskapet skal utvikle, ligger rett sør for Coops lager.

- Her kan vi utvikle og bygge i størrelsesorden 300.000 kvadratmeter, i en av de største reguleringsplanene jeg har vært borti, påpeker han.

- Hva skal bygges?

- Vi ser for oss blant annet kontor, handel, hotell, kurs, konferanse og varemesse.

- Trenger vi flere slike her?

- Ja, med tanke på kommende vekst. Næringsparken bør utvikles etter samme mønster for by- og stedsutvikling som vi ser rundt hovedflyplassene i Stockholm, London, Paris og de aller fleste andre hovedsteder og større byer i Europa. Før var knutepunktene togstasjoner og havner, nå er det flyplasser. Airport city er et begrep som definerer utviklingen rundt de. Konseptet Airport city har tiltrukket seg betydelig interesse de senere årene og etterspørselen etter flyplass-nær lokalisering øker stadig. Områdene rundt hovedflyplasser transformeres nå fra å være såkalt primærinfrastruktur for lufttransport til multifunksjonelle byer, sier han

- Når får vi se denne og andre eiendommer her ferdig utviklet?

- Jessheim har med sin fantastiske boligvekst lagt til rette for bærekraftig utvikling. Vi må nå få full fart i næringsparken, men dette er krevende og tar lang tid. Vi er allerede i gang med masterplanen og ett strategidokument for utvikling av området, samtidig som vi jobber mot aktuelle leietakere og drivere innen kontor, hotell kurs, konferanse, handel, lager og spedisjon, sier Thoeneie.

- Viser de interesse?

- Ja, men vi må vise dem mulighetene her. Mange aktører ser at det er mange grunner til å etablere noe her, men ingenting kommer av seg selv. Som byutviklere må vi hele tiden jobbe med planer og reguleringer og ikke minst utleie. Vi ønsker å videreutvikle området og være et supplement til det som allerede er etablert eller under etablering. LHL-sykehuset i Gardermoen Campus i regi av Aspelin Ramm er et godt eksempel på et fantastisk tilskudd for området, slutter han.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.