Realfagselevene på VG2 er nå i gang med forskningsoppgaven Mars 2030, hvor de skal finne ut om muligheten for å etablere et beboelsesområde på Mars. Planeten har ikke samme strålingsbeskyttelse som jorda, og oppgaven går ut på å finne ut hvordan man kan beskytte seg mot strålingen.

De har fått tak i «jord fra Mars», riktig nok framstilt ved å blande ulike bergarter funnet i Norge. Arbeidet er utført av professor Henning Dypvik ved geologisk institutt hos Universitetet i Oslo (UiO).

BESKYTTER MOT STRÅLING

I samarbeid med UiO skal elevene måle «Mars-jordas» beskyttelsesevne mot stråling fra verdensrommet. Professor Jon Petter Omtvedt har stått for måling av absorpsjonsevnen jorda har.

Mandag besøkte elevene universitetet, og Omtvedt foretok sammen med elevene målinger for hvor mye gammastråling «marsjorda» beskytter mot.

- Vi målte gjennom forskjellige tykkelser med jord, og nå skal vi regne oss fram til hvor mye jord som må til for å beskytte mennesker mot strålingen på Mars, sier Fredrikke Storstein, én av elevene.

- MÅ TENKE PÅ EN ANNEN MÅTE

Hun forteller om to alternativer for å kunne bosette seg på Mars; å grave seg ned i jorda eller å fylle et lag over.

- Med denne oppgaven må vi tenke på en annen måte enn for vanlige oppgaver i matte og fysikk, sier Storstein.

Saida Alexandra Khurram synes også dette er en spennende oppgave.

- Og så er det veldig lærerikt. Det blir utfordrende å komme fram til et resultat, sier hun.

MOTIVASJON

Planeten Mars er blitt senter for global interesse etter at USA annonserte planer om å sende folk til planeten. Senere har flere andre store nasjoner og bedrifter offentliggjort tilsvarende planer for bosetting eller utforskning av planeten.

- Nannestad videregående skole bruker denne interessen for å motivere elever til å studere realfag. Med dette prosjektet kan de bruke mattefaget på en måte som viser at det kan bringe oss videre, sier Lars-Kristian Iversen, lærer på realfag.

Khurram forteller at hun valgte realfag for å kunne velge blant mange yrker.

- Da kan man utdanne seg til nesten hva man vil. Man får blant annet alle fagene for å bli ingeniør, sier hun.

De skal levere en skriftlig forskningsrapport for hvordan de kan tenke seg å bygge et beboelsesområde på Mars. Rapporten skal være ferdig innen midten av februar.

- Resultatene av forskningsoppgaven skal de presentere for elever ved All Saints Academy i Florida, og komme med forslag til hvordan et habitat på Mars kan se ut. Elevene der skal også presentere et prosjekt for våre elever, sier Kjell Arnt Nystøl, lærer på realfag.

Elevene reiser til Florida 16. februar.

FAKTA OM MARS

Mars er den fjerde planeten fra solen i vårt solsystem og er oppkalt etter den romerske krigsguden Mars. Planeten blir ofte beskrevet som den «røde planeten» på grunn av sitt rødlige utseende, forårsaket av jernoksid på overflaten. Mars er en steinplanet med en tynn atmosfære. Overflateegenskapene minner om både nedslagskraterne på månen og vulkanene, dalene, ørkenene og de polare iskappene på jorden.

Radius: 3.390 km

Avstand fra solen: 22. 900.000 kilometer

Overflateareal: 144.800.000 kvadratkilometer

Kilde: Wikipedia

LES OGSÅ: Ungdomsskoleelever: - Engelskfaget på ung­doms­skolen er for enkelt

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.