• PREMIUM: Innvendig er det høyt nivå. Testbilen har det klassiske GTI-interiøret med skotskrutet mønster i setene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
  • KJENTE SAKER: Motoren er den samme som man finner i Golf GTI, i Polo har Volkswagen hentet ut 45 hestekrefter mindre. Golf GTI koster drøyt 100.000 mer. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Storebror Volkswagen Golf har en lang GTI-tradisjon, mer enn 40 år, og kan beskyldes for å ha skapt hele GTI-sjangeren.

Lillebror Polo har derimot lite GTI-historie. Det har vært noen til og fra, men i Polo-modellens 43-årige levetid har GTI-innslaget virket mer tilfeldig enn hos Golf.

Med en helt ny generasjon Polo ser det ut til at Volkswagen har et mer seriøst forhold til den kvikke utgaven. GTI-versjonen kommer omtrent samtidig med lanseringen av modellen. Forrige generasjon Polo hadde også en GTI-modell, så her kan en ny merkevarebygging være etablert.

Fornuftig og sprek

Sett i et historisk perspektiv kan det være verdt å tenke på at dagens Polo GTI er vel 30 centimeter lengre og 300 til 400 kilo tyngre enn første generasjon Volkswagen Golf i standardmodell. Men vel så interessant for dem som vil ha en kompakt og kvikk bil, er det at dagens Polo GTI har 90 hestekrefter mer enn den første Golf GTI.

Under panseret er det en noe tammere versjon av den firesylindrede turbomotoren på to liter som man finner i dagens Golf GTI. Men 200 hestekrefter i en bil som veier 1,2 tonn er langt fra puslete.

Og her er man ved kjernen av en GTI-bil. I utgangspunktet er slike biler basert på et fornuftig og praktisk produkt, som så har fått en seriøst sprek motor. Da blir det gode muligheter for å få både i pose og sekk. Biler som både fungerer som greie bruksbiler, og som noe i nærheten av en sportsbil når det behovet dukker opp.

Med en startpris på 350.000 kroner trenger ikke Polo GTI bety en total rasering av lommeboka. Velfungerende GTI-biler kan by på mye moro for pengene.

Det er heller ikke slik at Volkswagen bare har sluppet ned 200 hestekrefter i motorrommet og latt det være med det. Polo GTI har en annen styreenhet, et annet understell og noen kosmetiske detaljer som skiller den fra en standard Polo.

Litt for veloppdragen

Styringen er kvikk og presis, og fri for dødgang i senter, som moderne elektroniske enheter ofte har. Den er ganske stiv, det går ut over komforten, samtidig gjør det at bilen drar seg gjennom svinger uten særlig krengning og er stabil til tross for ganske kort akselavstand.

De dagene vi hadde bilen, var det glimrende kjøreforhold med varme og tørre veier, og vi opplevde aldri noen problemer med understyring. Noe som fort kan oppstå når masse krefter skal ned i bakken via forhjulene på en liten og lett bil.

Girkassen er av DSG-typen, som kan kjøres som vanlig automat eller styres via hendler på rattet. Den er kvikk, men kan finne på å overstyre selv om man har den i manuell. Dette er unødvendig, og en del av det som trekker opplevelsen litt ned.

For bilen føles litt for veloppdragen. Den slipper seg aldri helt løs, det kommer ikke like mye knatring og lyd fra eksosanlegget som det gjør hos storebroren. Polo GTI mangler noen bajastrekk. Det er på en måte som om den er for veslevoksen.

På den positive siden gjør det at den er veldig grei som en bruksbil, men x-faktoren er fraværende.

Strøkent interiør

Den nye Polo har dog et ess i ermet som hever den over andre tilsvarende biler og langt på vei også biler av en langt mer omfangsrik størrelse: interiøret. Her er det en svært velfungerende, heldigital skjerm foran føreren som er mer premium enn i mange biler som kaller seg premium.

Kvalitetsfølelsen er generelt høy, ikke minst når man tenker på at dette egentlig er en småbil. Som en GTI-bil balanserer den det praktiske og det morsomme på et bra vis, selv om den kunne hatt noe mer galskap på lur. Polo GTI har likevel blitt en bil som byr på en fin mengde kjøreglede til en pris som slett ikke er avskrekkende når man ser hva som følger med.

Volkswagen har lang erfaring med slike biler. Når Polo nå vokser seg større, er det bare rett og rimelig at den også skal ha en skikkelig GTI-bil. Så gjenstår det å se om Volkswagen tar den helt ut med en vill R-versjon også.

Fakta

  • Pris: 350.000.-
  • Pris testbil: 399.100.-
  • Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1984 ccm. 200 hk v. 4400 o/min. 320 Nm v. 1500 o/min
  • Aks: 6,7 sekunder
  • Toppfart: 237 km/t
  • Forbruk: 0,59 l/mil
  • Utslipp: 134 g/km CO2. 40 mg/km NOx.
  • Bagasjerom: 305/1079 liter
  • LxBxH: 4067/1751/1438 mm
  • Egenvekt: 1280 kilo
  • Tilhengervekt: 1200 kilo

PLUSS

  • Høy kvalitetsfølelse
  • Sprek
  • Voksne kjøreegenskaper

MINUS

  • Mangler x-faktor
  • Litt stiv
Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.