Hugo Munthe-Kaas, en av de nærmeste naboene til Oslo Lufthavn, ber om et møte med klima- og miljødepartementet. Han krever nå at det tas hensyn til miljøet.Bakgrunnen er at han mener Oslo Lufthavn drives i strid med forutsetningene som lå til grunn ved Stortingets lokaliseringsvedtak i 1992.

- Slik mange ser det i vårt område, går nå kommersielle interesser foran miljøhensyn. Driftsmodellen Stortinget gikk inn for, og lufthavnens fysiske utforming som var en direkte følge av forutsetningen i stortingsvedtaket, skulle ivareta miljøhensyn i den grad det var mulig for det store og betydelige miljøinngrepet en etablering av hovedflyplass representerer, sier Munthe-Kaas.

KREVER POLITISK HANDLING

Han viser til at flere kommuner og innbyggere føler seg overkjørt.

- Nå må det tas politisk tak ved at miljøinteresser settes foran kommersielle interesser, sier Munthe-Kaas.

Han ønsker en gjennomgang av fakta som er til stede i forbindelse med påstanden om at lufthavnen drives i strid med forutsetningene.

Munthe-Kaas har 40 års erfaring fra luftfart, deriblant operativ drift av større luftfartøyer og flykontroll.

- Mange familier har investert millioner av kroner i sine nye hjem basert på de opprinnelige premissene som lå til grunn for vedtaket, sier Munthe-Kaas.

- Det er ingen tvil om at disse ville disponert annerledes dersom de hadde kjent til at våre forvaltningsorganer i ettertid i det stille ville velge å gå bort fra forutsetningene som lå til grunn,

LES OGSÅ: 22.000 flere flyavganger fra vestre rullebane

- FLYPLASSEN DRIVES IKKE OPTIMALT

Han frykter også at Avinor i enda sterkere grad vil hevde behovet for en tredje rullebane når Rygge lufthavn legges ned.

- Jeg mener Oslo Lufthavn ikke drives optimalt i dag. Ei heller er lufthavnen i ettertid bygget optimalt, så sånn sett burde ikke en debatt om en tredje rullebane funnet sted uten at realitetene er kjent for beslutningstakerne. I lys av at det stadig gjennomføres politiske vedtak for å begrense flytrafikken så er det underlig at et statlig As parallelt arbeider for det motsatte, sier Munthe-Kaas.

NYE INNFLYGINGSMODELLER

Han peker også testingen av nye innflygingsmodeller, som han mener vil beslaglegge ytterligere arealer med støyproblematikk.

- Dersom disse realiseres, vil også dette være i strid med tidligere forutsetninger lagt av Stortinget og vil ramme ytterligere befolkningsgrupper. De øverste forvaltningsorganer må gjennomføre begrensende tiltak og føringer. Samtidig må det nevnes at Avinor AS med sine større ambisjoner i realiteten påfører fellesskapet et betydelig økonomisk tap, et moment som bør vektlegges i tider hvor det er ekstrem knapphet på offentlige ressurser, sier Munthe-Kaas.

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.