• BOMPENGER. Ullensaker ordfører Tom Staahle og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen smilte om kapp med solen da bomstasjonen på Nybakk ble satt ut av drift mandag morgen.

Mandag kom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Nybakk-krysset for å avslutte pengeinnkreningen i de to bompengestasjonene på E16 og fylkesveg 450 på Nybakk. Årsaken er at denne delen av europavegen er nedbetalt lenge før opprinnelig antatt.

GLEDENS DAG

– I dag er en gledens dag. Nå har vi fjernet bomstasjonen som har stått oppe i nesten ti år, og er nedbetalt før tiden. Bilistene har gjort jobben sin, og da er det en glede å kunne ta den vekk, sa Solvik-Olsen like etter han hadde satt to store oransje kryss over bompengeskiltet.

– Nå har vi fått ny vei, en vei som nå er gratis. Da får du det beste av begge deler. En god vei betyr mye for lokalt næringsliv, og for dem som pendler. Dette er en vei som har fjernet mange av ulykkene, som gjør at du reiser tryggere til dit du skal raskere enn du gjorde før, påpeker han.

LES OGSÅ: Gjør alt han kan for å slippe unna bommene

MINDRE TRAFIKK

Også Ullensakers ordfører Tom Staahle var en glad mann denne morgenen.

– Å få fjernet denne bommen er ikke en dag for tidlig. Jeg tror og håper dette grepet vil føre til mindre trafikk på fylkesveg 174 gjennom Jessheim av bilister som skal til Gardermoen. Nå er det både gratis, bedre og raskere for dem som kommer østfra å bare fortsette i 80 kilometer rett ut til E6 på Kløfta og deretter opp til flyplassen, i stedet for å svinge av ved Nybakk og videre gjennom Algarheim og Jessheim i 60 og 40 kilometer, sier han.

LES OGSÅ: Denne bomringen ble også stengt før tiden

670 millioner kroner

I 2008 betalte bilistene 54 millioner kroner ved passeringer her. I 2015 var beløpet 70 millioner. Totalt har det kostet bilistene 670 millioner kroner å passere bommene. Selve utbyggingen kostet 400 millioner, resten har gått til finansieringskostnader og drift. 31,6 millioner bilister har passert bommene.

LES OGSÅ: Vil flytte bomringene for å få mindre trafikk

– Bompengeperioden skulle vare i over 14 år. At den ble avviklet allerede etter drøyt ni, skyldes i hovedsak at rentebetingelsene har blitt langt lavere enn de åtte prosentene som lå til grunn for den opprinnelige beregningen, sier avdelingsdirektør Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.

E16 fra Kløfta til Borgen over en strekning på 10,5 kilometer, var første etappe av den seks mil lange planlagte motorveien til Kongsvinger. Den skulle vært en tofelts motorvei med forbikjøringsfelt og midtrekkverk, men underveis i planleggingen den nedjustert til en såkalt firefelts motorveg med 16 meters bredde.

LES OGSÅ: Rv 2 og rv 35 ble borte


Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.