Nå kan alle flyselskap på Gardermoen fylle jet biodrivstoff via det sentrale drivstoffanlegget.

MERKEDAG

- 22. januar er en merkedag for internasjonal luftfart. Oslo Lufthavn er nå verdens første internasjonale storflyplass med faste leveranser av jet biodrivstoff, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Han var blant mange som kom til hovedflyplassen for å få med seg starten.

1,25 millioner liter

Avinor og Air BP (en av verdens største leverandører av drivstoffprodukter til luftfart) har tro på at dette er starten på en utvikling i retning av å gjøre jet biodrivstoff kommersielt interessant over hele verden. Air BP har foreløpig inngått avtale om en leveranse på 1,25 millioner liter til Oslo Lufthavn. Målet er å øke andelen gradvis i årene framover og etablere en fast kommersiell leveranse.

- Norge skal omstilles til et lavutslippssamfunn. Jeg er glad for at også luftfarten ønsker å ta del i omstillingen, som Avinor og Air BP viser gjennom sitt initiativ, påpeker klima- og miljøminister Vidar Helgesen.

- Biodrivstoff er ett av få alternativer for å redusere klimagassutslippene fra luftfarten vesentlig, forutsatt at biodrivstoffet er produsert på bærekraftig vis, understreker han.

LES OGSÅ: Statsminister Erna Solberg åpnet hydrogenstasjonen på Gardermoen.

KLIMAMÅL

Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor var en glad mann fredag.

- Dette er i tråd med Avinors og luftfartens klimamål. Vi håper dette vil inspirere andre lufthavner til å gjøre det samme, slik at vi sammen kan arbeide fram mot en klimanøytral luftfart, påpeker han.

- Dette er et viktig skritt for luftfarten, sier administrerende direktør David Gilmour i Air BP.

- Det er første gang biodrivstoff til leveres til luftfarten gjennom vanlig forsyningsmekanismer. Det er banebrytende, og vi ønsker å vise at det er relativt enkelt for lufthavner å bruke eksisterende infrastruktur til å fylle biodrivstoff. Vi tror dette vil øke etterspørselen, sier han.

FLERE ER MED

Lufthansa var først ute med å bekrefte at det ville delta i prosjektet. SAS og KLM, var også raskt ute med å signalisere at de vil være med på å betale ekstra for å sørge for at det blir tilbudt jet biodrivstoff på Oslo Lufthavn. Det er håp om at flere flyselskap blir med etter hvert.

De flyselskapene som deltar får tilgodesett dette med fritak for CO2-avgift for innenriks flyginger i Norge. Dessuten er biodrivstoff unntatt fra kvoteplikt i EUs kvotesystem. Biodrivstoff produseres i dag i små kvanta og er dyrere å produsere enn fossilt jetdrivstoff, men med økt etterspørsel vil prisene falle.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.