Næringsmiddelselskapet Scandza AS kjøpte i høst opp Finsbråtens kjøttvarebedrift i Eidsvoll. Nå skal produktene markedsføres under det opprinnelige navnet, Brødrene Finsbråten, og bedriften satser på flere produkter og bredere markedsdekning.

TJENE PENGER

Det er en kjent sak av den lokale hjørnesteinsbedriften har slitt økonomisk.
- Bedriften har ikke tjent penger på flere år. Det går ikke lenger. Vi er nødt til å tjene penger. Allerede i år skal vi ha lønnsom drift, fastslår den nye direktøren, Harald Bjerknes (44).
Bjerknes kommer fra jobben som konserndirektør i Synnøve Finden der han snudde utviklingen fra minus til pluss i løpet av få år. Nå har han fått samme oppgaven hos Finsbråten.

BRØDRENE FINSBRÅTEN

- Vi må sørge for at flere forbrukere får øynene opp for varene våre. Vi må skape bedre tilgjengelighet i butikkene og vi må lage nye produkter som kundene vil ha, sier Bjerknes.
- Vi endrer nå design på produktene våre. De skal igjen markedsføres under navnet «Brødrene Finsbråten» slik det var da brødrene Osvald, Frank og Kåre Finsbråten etablerte bedriften i 1951, opplyser han.

HÅNDVERKSDEFINISJON

Finsbråten er kjent for gode produkter, og Bjerknes under­streker gang på gang at bedriften skal fortsette å levere kvalitet.
- Jeg er stolt av å lede en bedrift som har så bra produkter. Fagkunnskapen i bedriften er fantastisk, og den skal vi bygge videre på, sier Bjerknes.
- Vi skal ikke ta noen snarveger for å kunne konkurrere på pris. Vi skal konkurrere på kvalitet og ha fokus på håndverkstradisjonene. I dag er det altfor mange som bruker håndverks-begrepet, sier Bjerknes og signaliserer at han vil kontakte Mattilsynet for å få en klar definisjon på hva som kan kalles håndverksprodukter i kjøttvareindustrien.

LANDSDEKKENDE

Vekst er et nøkkelord for å lykkes med den økonomiske snuoperasjonen i selskapet.
- Vi har satt som mål å gjøre Finsbråten til en landsdekkende bedrift. Til nå har det vært 15 salgskonsulenter i selskapet. Nå kan vi dra nytte av alle Scandzas 58 konsulenter, og vi er allerede i ferd med å selge flere varer enn tidligere, forteller Bjerknes.

BUTIKK-KJEDENE

Alle matvareprodusenter er avhengig av gode avtaler med de store butikkjedene.
- Nå øker vi antallet produkter til Norgesgruppen, og går fra tre til sju produkter i alle landets ­Kiwi-butikker. Vi er også i forhandlinger med Rema og Rimi, og det ser ut til at vi får inn flere produkter også der.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.