I takt med økende antall elbiler, spretter ladestasjonene til disse opp som paddehatter. I fjor åpnet Tesla 20 ladepunkter ved Nebbenes kro langs E6 nordgående. Der er det dessuten 12 ladepunkter for andre elbiler. Også andre steder spretter ladepunktene opp som paddehatter i takt nmed etterspørselen.

Her er de offentlige ladepunktene EUB vet om så langt på Øvre Romerike:

7 ved McDonalds på Jessheim

12 ved Thon hotel Jessheim Nord (på avgiftsbelagt parkeringsplass).

4 ved Coop Bygg på Jessheim.

6 ved Obs Jessheim.

5 ved Kiwi Kløfta.

8 ved Ullensaker rådhus på Jessheim. Reservert ansatte kl. 8–16.

1 i Jessheim Storsenter (Får snart flere).

4 ved Circle K Hervakrysset på Gardermoen.

2 ved Eidsvoll rådhus.

4 ved Eidsvoll Amfi Råholt.

3 ved Circle K Minnesund (Én bil av gangen).

2 ved Kiwi Minnesund.

6 ved Circle K Dal.

4 ved Hurdal rådhus.

2 ved Hurdal skole.

2 ved Hurdal helsetun.

2 ved Rustad barnehage i Hurdal.

6 ved Nannestad kommunehus.

2 ved Nannestad sykehjem.

2 ved Nannestadhallen.

1 ved Maura skole.

Nannestad kommune planlegger flere ladepunkter.

I tillegg til disse ladestasjonene er det mange i forbindelse med parkeringsplassene rundt hovedflyplassen på Gardermoen og ved hoteller.

Vi tar gjerne mot tips om lokale ladestasjoner vi har oversett.

LES OGSÅ: Fylket støtter ladestasjoner

LANGS HOVEDVEIENE

Ladernettverket i Norge blir betydelig utbygd framover i takt med stadig flere elbiler. Naturlig nok er det flest rundt de store byene og typiske feriedestinasjoner. Flere hovedveier har også godt med ladepunkter.

E6 mellom Oslo og Vinstra for eksempel, er svært godt dekket. Det samme med riksvei 3 gjennom Østerdalen og videre til Trondheim.

Også E16 mellom Jessheim og Bergen har så mange ladepunkter at det bør være problemfritt å kjøre strekningen selv i eldre elbiler med kortere rekkevidde enn de nyeste modellene. Dette gjelder dessuten Oslo–Kristiansand, og Oslo–Strømstad. Veien til Charlottenberg både via Bjørkelangen og Kongsvinger bør være overkommelig for mange elbiler.

FLERE AKTØRER

De flere hundre ladestasjonene i Norge eies og drives av ulike operatører. Hurtiglading er dyrere enn hjemmelading, men er et viktig alternativ på langtur eller ved behov for raskt påfyll i løpet av dagen.

Fortum Charge & Drive, og Grønn Kontakt er to store aktører med ladestasjoner ved blant annet flere kjøpesentre og Circle K-stasjoner. Oslo kommune har satt opp mange ladestolper i bykjernen, og flere kommer.

Tesla har sitt eget ladenettverk i hele Europa – 31 hurtigladestasjoner bare i Norge. Når du kjøper Tesla forhåndsbetaler du for superlading i hele bilens levetid.

Fyll opp batteriene

Vårt område har mange offentlige ladestasjoner, men å basere seg bare på dem resulterer i mye bortkastet tid. Løsningen er å lade elbilen via en hjemmeladestasjon om natten. Batteriene er da fulle om morgenen, og med 7–15 mils rekkevidde per lading for en typisk elbil er det nok for de fleste i hverdagen. For dem med lang pendlervei er lading på jobben nødvendig til returen.

Mange borettslag har derimot ikke ladestasjoner og da må elbileiere bruke de offentlige.

Må ha for elbil-lading

Hjemmeladestasjon til daglig bruk. Hvis dette er en vanlig stikkontakt bør den ha en dedikert strømkurs. Sjekk kontakten jevnlig for skader og varmgang.

Ladekabel med vanlig stikkontakt for eldre ladestasjoner.

Ladekabel med Type 2-kontakt til nye ladestasjoner.

Type 2- kontakten erstatte vanlig stikkontakt.

Det blir lettere å lade i sameier

– Du kan ikke lenger nektes lading i sameier dersom det ikke finnes en meget god grunn. Nå plasseres bevisbyrden hos styret, sier Norsk elbilforenings generalsekretær Christina Bu.

29. mai vedtok Stortinget forslag til lovendring. Med den nye teksten i eierseksjonsloven på plass, må styret bevise at det er umulig å få ladet bilen i fellesanlegget. Bu fastslår at nettopp dette er mange elbilister opptatt av.

– Dette er en viktig politisk seier. Vi er glade for at det nå blir enklere å sette opp ladestasjon i sameier. I mange tilfeller har beboere blitt nektet dette av styret. Den vanligste begrunnelsen, som er tilbakevist av Direktoratet for sikkerhet og beredskap (DSB), er at lading av elbil medfører brannfare. Dette er ikke en saklig grunn. Med den nye loven blir det enklere å anskaffe elbil, sier hun.

Det er opp til sameiene å bestemme hvordan felleskostnader fordeles, men ingen kan nektes å montere en Type 2-ladeboks på egen parkeringsplass dersom personen selv betaler for denne.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.