– Etter en prosess med prekvalifisering av tilbydere og forhandlinger med de kvalifiserte, tildeler vi i dag kontrakten til NCC Norge AS. Dermed er vi ett viktig skritt nærmere byggestart til høsten, sier prosjektsjef Rønnaug-I. Resset i Bane NOR.

Kontraktsummen er på drøyt 1, 6 milliarder kroner. Med i konkurransen var også AF Gruppen Norge, Betonmast Hæhre Anlegg, Peab Anlegg og Veidekke Entreprenør.

– Vi er godt fornøyde med interessen i markedet og samarbeidet med tilbyderne, påpeker Resset.

Strekningen er ni kilometer lang. Kontrakten omfatter rundt fire kilometer med nytt spor parallelt med eksisterende spor fra Venjar til Eidsvoll stasjon. Nord for stasjonen skal det bygges rundt fire kilometer med nytt dobbeltspor. I tillegg skal NCC blant annet bygge en 380 meter lang tunnel og flytte over en million kubikkmeter masser.

Det nye dobbeltsporet skal tas i bruk høsten 2022 og arbeidene skal være fullført sommeren 2023. Intercity-prosjektet består av to kontrakter. Bane NOR avlyste nylig den andre konkurransen for bygging av dobbeltspor fra Eidsvoll nord til Langset.

– I den konkurransen oppnådde vi ikke tilstrekkelig konkurranse og var derfor nødt til å avlyse, sier Resset. Bane NOR er i gang med å gjennomgå kvalifikasjonskravene. Eidsvoll nord-Langset omfatter byggingen av 4,5 kilometer nytt dobbeltspor, en tunnel, tre små bruer og Minnevika bru på rundt 836 meter – Norges lengste jernbanebru. Dobbeltsporet tas i bruk høsten 2023 og arbeidene skal være fullført innen 2025.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.