Ketil Nordengen (H) sitter i hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune som gjennom Ruter har ansvar for mye av taxinæringen i Akershus. I ly av EUB-leserinnleggene om at drosjenæringen står for fall, og debatten om delingsøkonomi, vil Nordengen ta utfordringen og følge opp at fylkeskommunen gjennomgår vilkårene for næringen.

MER FORUTSIGBARHET

- Vi må sørge for at det er forutsigbarhet og klarhet i hvordan taxinæringen skal organiseres framover. Det tror jeg er ekstremt viktig og det tar jeg med meg ned til fylkeskommunen, sier Nordengen til Eidsvoll Ullensaker Blad.

Daglig leder Dag Bakke i Øvre Romerike Taxi opplever som kjent at blant annet kravene til dekningsplikt og beredskap, som kun gjelder for drosjene, skaper en uholdbar konkurransesituasjon.

SAMFUNNSANSVAR

- Som på Romerike og andre steder klarer vi oss ikke uten drosjenæringen. Derfor er det vårt samfunnsansvar å sørge for at næringen har levelige vilkår, sier Nordengen.

- Det er for så vidt greit nok at løyver og kjøring er ute på anbud, men problemet er kanskje hvilke kriterier som legges i anbudene, utdyper han.

Ullensaker-ordfører Tom Staahle (Frp) ønsker initiativet fra fylkespolitikeren velkommen.

- Jeg er glad for at Ketil tar denne saken inn i fylket, for fylket har premisset her i forhold til løyveproblematikken og utfordringene som ligger der, sier Staahle.

Det har allerede vært mange møter mellom den lokale drosjenæringen og Akershus fylkeskommune. Nordengen sier det er spilt inn et initiativ til administrasjonen om å komme med en tilbakemelding om endring av vilkår.

Øvre Romerike Taxi har tapt anbudskampen om pasientreiser. Dette ble først omtalt av Romerikes Blad. Både Bakke og Nordengen sier til EUB at det er lite å gjøre med denne anbudsrunden nå. Nordengen ser framover.

LIKT I HELE FYLKET

- Både taxinæringa og andre må forholde seg til at noen vinner og taper anbud. Men spørsmålet er hvilke kriterier og hvilke regelverk man legger til grunn, og hvordan man tar disse avgjørelsene. Det er dette man må gå nærmere inn på, slik at vi ivaretar at det skal være like greit å få en taxi helt nord i Hurdal som det er i Asker og Bærum, sier Nordengen.

LES OGSÅ: Politiet har sett seg lei på ungdommer som leker seg i trafikken

LES OGSÅ: 26 millioner kroner til trafikksikring

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.