Fem års anleggsvirksomhet med samtidig utbygging av jernbane og motorveg er så godt som forbi. Nå venter en ny tilværelse for den vesle grenda lengst nord på østsida i Eidsvoll.

SØRLANDSIDYLL

- Støyen fra veg og bane er borte for de aller fleste. Vi får en helt ny tilværelse. Nå håper jeg veldig på tilvekst til grendesamfunnet, sier Utgaard.

- Jeg håper kommunen ser potensialet for grenda og åpner for mer boligbygging. Morskogen kan bli en «sørlandsby» i innlandet. Jeg ser for meg nybygde hvitemalte hus med røde teglsteinstak og med utsikt over Mjøsa, sier han,

EN HØY PRIS

Anleggsvirksomheten har ikke gått uproblematisk for seg. Seks bolighus og mange hytter måtte fraflyttes som følge av kommunikasjonsutbyggingen. Mange kjempet mot utbygging i Mjøsas strandsone, og anleggstrafikken med vegomlegging, støy og støv rammet alle.

- De som trivdes her og måtte flytte, betalte en høy pris. Vi andre er også i ulik grad blitt belastet, sier Utgaard.

GEVINST

Nå ligger både dobbeltsporet jernbane og fire felts motorveg i tunnel forbi det meste av grenda.

- Vi kan beklage at utbyggingen rammet mjøsstranda. Men nå er det gjort, og det er utført et anleggsmessig pent arbeid. Totalt sett har lokalsamfunnet tjent mer enn det har tapt, mener Utgaard.

- Jeg har alltid ment at Morskogen er ei perle. Nå glimrer perla enda mer, sier han og berømmer kommunikasjon med byggherre og entreprenør.

- Vi har ikke alltid vært enige, men jeg synes vi har hatt en konstruktivt samarbeid, sier han.

NYE TILBUD OG MULIGHETER

Lokalbefolkningen, og brukere for øvrig, har fått en god del igjen for ulempene i anleggsperioden.

Mens utbyggingen pågikk, måtte lokaltrafikken i to år kjøre en midlertidig, bratt og smal veg i lia øst for E6. Nå er det bygd ny lokalveg mellom Strandlykkja og Langsetenga og opparbeidet delvis asfaltert gang- og sykkelveg (Mjøstråkk) fra Langset til inn i Stange.

På odden mellom den tidligere Morskogen stasjon og Mjøsa er det anlagt friområde med parkeringsplasser, båtslipp og bademuligheter.

Det er anlagt sandvolleyballbane med internasjonale mål, og i stasjonsvika på nordsida er det båthavn.

Nå ønsker velforeningen å ta initiativ til å få dannet en båtforening i grenda.

- Friområdet blir et samlingssted for lokalbefolkningen der vi kan treffes til ulike aktiviteter, påpeker vel-lederen.

JERNBANEBYGNINGER

Inne på området ligger den tidligere vokterboligen til jernbanen. Huset disponeres av kommunen og er tenkt brukt i forbindelse med friområdet. Også den tidligere stasjonsbygningen står nå tom, og velforeningen ønsker naturligvis at den også skal kunne benyttes av lokalbefolkningen.

- Jeg har bedt om å bli holdt orientert om hva jernbanens eiendomsselskap, Rom eiendom, har for planer for bygningen, sier Utgaard.

OPPLEVELSESTURER

Den gamle jernbanen gikk langs Mjøsa og hemmet tilgangen til strandområdet. Nå er det anlagt sykkelveg og lokalveg langs sjøen.

- Mjøstråkk er blitt et fantastisk tilbud. Vi ser for oss at det er langt flere enn lokalbefolkningen som vil benytte seg av denne turvegen langs Mjøsa, og da vil friområdet være et naturlig pausested, sier Utgaard.

- Men vi beklager at det ikke legges asfalt hele vegen, legger han til.

- Vi har fått henvendelser fra idrettslag som ønsker å trene med rulleski der, og med asfalt hadde det også vært lett å ta seg fram med rullestol.

Også kjørevegen kan bli en attraksjon.

- Det er lagt ny asfalt på hele strekningen. Vegen er blitt finere enn E6 var før utbyggingen, sier Per Olav Utgaard.

- Tenk deg å ta av fra motorvegen ved Strandlykkja og kjøre sakte langs lokalvegen og nyte utsikten over Mjøsa helt til Langset, sier han.

FIASKO

Båtslippen er derimot en fiasko. Den er rett og slett for slak og ender for grunt. Ved normal vannstand vil det være svært vanskelig å sette ut større fartøyer enn robåter.

- Vi har klagd til fellesprosjektet. Der ble det svart at entreprenøren hadde fulgt tegningen. Det hjelper lite. Slippen må jo tjene sin hensikt. Dette skulle være prikken over i-en ved friområdet. Jeg både håper og tror at den blir bygd om, sier Per Olav Utgaard.

FERDIG I SEPTEMBER

Hele anlegget er ennå ikke ferdig, men om en drøy måned skal alt arbeidet være fullført.

- Korslundvegen er ennå ikke helt ferdig, og det gjenstår arbeider med Mjøstråkk mellom Langset og Brøhaug og nord for Strandlykkja, opplyser kommunikasjonsrådgiver Einar Søberg i fellesprosjektet. Arbeidene består blant annet i asfaltering og oppretting av rekkverk.

- Vi driver nå og kjører vekk massene fra deponiet på Ørbekk. Disse skal kjøres til Lyssjøvegen i Stange allmenning ved Strandlykkja. Ellers gjenstår generell opprydning, finpuss og nedrigging. Alt skal ferdigstilles før 1. oktober, opplyser Søberg.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.