Bane Nor, det tidligere Jernbaneverket, har brukt anslagsvis en halv million kroner på å bygge fortau 400-500 meter fra Eidsvoll stasjon til sin nye kontorrigg på Botshaugtangen.

MANGE FOTGJENGERE

- Riggen ble plassert i gangavstand fra stasjon for at det skulle være lett å reise til og fra jobben med tog, forklarer byggeleder Rune Ness i Bane Nor.

- Daglig kommer rundt 50 ansatte og besøkende med tog, og nå har også de som bor innerst på Botshaugtangen begynt å bruke den nye gangvegen, forteller han.

PARKERTE BILER

- Vi bygde fortauet som et HMS-prosjekt (helse, miljø, sikkerhet) for å sikre de myke trafikantene. Det var ikke helt meningen at det skulle bli parkeringsplass, kommenterer kommunikasjonsrådgiver Hilde Marie Braaten i Bane Nor.

Det er et kjent problem at parkeringsplassen ved stasjonen er for liten. Da vi så på forholdene, sto det åtte biler parkert på den opprinnelige delen av fortauet nærmest stasjonen.

- På det verste har det vært mange ganger flere, forteller Rune Ness.

TRAFIKKFARLIG

Parkeringen fører til at fotgjengerne må ut i vegbanen.

- Det er trafikkfarlig, påpeker avdelingsleder Leif Stensrud ved Nettbuss i Eidsvoll.

Busselskapet har sitt garasjeanlegg på Botshaugtangen og følgelig er det stor busstrafikk på vegen.

- Det kan lett oppstå ubehagelige situasjoner, og så seint som sist uke ringte jeg politiet et par ganger for å ta opp problemet, opplyste Stensrud.

POLITIET VIL FØLGE OPP

- Når det først er bygd et fortau, må det sørges for fri ferdsel. Vi kommer til å følge opp parkeringsproblematikken, lover politiførstebetjent Jan Erik Molnes ved Eidsvoll og Hurdal lensmannskontor.

MANGLER SKILTING

Det nye fortauet er i bruk, men er ennå ikke helt ferdig og mangler skilting.

Det er satt opp gatelys som forhåpentligvis kommer i drift denne uka, og til våren skal det settes opp kantstein og legges asfalt.

- Når anlegget er ferdig, skal det overtas av kommunen, opplyser Ness.

Fortauet skal seinere forlenges inn det til det framtidige boligfeltet i planen Vorma vest.

60 ARBEIDSPLASSER

Kontorriggen brukes i forbindelse med bygging av dobbeltspor både sør og nord for Eidsvoll stasjon.

Riggen har 44 arbeidsplasser, flere møterom og betjent kantine. Nå skal den utvides med flere moduler slik at man øker antallet kontorplasser til 60.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.