• TYPE2. Dette vogntoget har lang trekkvogn og kort henger, og er lite brukt i Norge.

– Jeg vil se forskjellen på teori og praksis, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen før han satte seg inn i et 25,25 meter langt modulvogntog på E6.

IKKE ALLE VEIER

Fra 2014 har modulvogntogene vært tillatt i Norge. Dette er trekkvogn og henger med maksimallengde på 25,25 meter. Statens vegvesen nekter dem derimot å kjøre på en del norske veier, som viktige strekninger fra industribedrifter til stamveinettet.

– De argumenterer med dårligere kjøreegenskaper, men baserer seg på datasimulering med en type vogntog som nesten ikke brukes i Norge, sier adm. dir Heidi Finstad i Treindustrien.

TO TYPER

– Hva er problemet?

– Det er to typer modulvogntog, 1 og 2. Begge er like lange, men på type 1 er trekkvogna ni meter lang, og på type 2 er den rundt 15 meter lang. Type 2 brukes nesten ikke i Norge, men det er den Vegvesenet baserer avslaget på, sier hun.

– Og forskjellen i praksis?

– Type 1 tar rundkjøringer og svinger på mindre veier bedre enn type 2 som faktisk må ut over sidelinjene, påpeker hun.

Treindustrien har lenge villet testkjøre de to typene for å sammenligne datasimuleringene og faktiske forhold på veien.

– Derfor inviterte vi statsråden på prøvekjøring på lokale og relevante veier i Eidsvoll så han forhåpentligvis får endret forskriften. For det er nettopp type 1, som likner svært mye på de tillatte tømmervogntogene, industrien har, påpeker Finstad.

LES OGSÅ: Dette vogntoget er 1,25 meter for langt

LØSNINGER

– Vi er veldig opptatt av å få til gode løsninger for næringslivet, og forstår godt at industrien er opptatt av dette. Nå er det viktig å finne ut forskjellen på disse vogntogene, og eventuelt gjennomføre endringer i lovverket. Målsettingen vår er å finne en snarlig løsning, sier statsråden.

– Hvorfor er det så viktig å få bruke modulvogntogene på alle norske veier?

– Dagens situasjon gir en svært uheldig konkurransevridning der norsk industri taper i konkurransen mot utenlandske leverandører. Dette er en svært viktig sak for hele industrien og kan bidra til tap av arbeidsplasser og nedleggelser dersom vi ikke får en løsning. Med lengre vogntog kan godsmengden per transport økes med opp mot 55 prosent, i tillegg til at det blir 35 prosent færre lastebiler på norske veier, understreker Finstad.

Hun er også opptatt av trafikksikkerhet. – Det skal være høyt prioritert og da er det viktig å se hvordan vogntogene oppfører seg på veien. Formålet er å se om det er mulig å åpne veistrekninger som nå er stengt for modulvogntog.

– Har dere tiltro til statsråden?

– Det var en svært løsningsorientert minister som var med i dag. Vi har stor tro på at det kommer til å løse seg til vår fordel, påpeker hun.