• TYPE2. Dette vogntoget har lang trekkvogn og kort henger, og er lite brukt i Norge.

– Jeg vil se forskjellen på teori og praksis, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen før han satte seg inn i et 25,25 meter langt modulvogntog på E6.

IKKE ALLE VEIER

Fra 2014 har modulvogntogene vært tillatt i Norge. Dette er trekkvogn og henger med maksimallengde på 25,25 meter. Statens vegvesen nekter dem derimot å kjøre på en del norske veier, som viktige strekninger fra industribedrifter til stamveinettet.

– De argumenterer med dårligere kjøreegenskaper, men baserer seg på datasimulering med en type vogntog som nesten ikke brukes i Norge, sier adm. dir Heidi Finstad i Treindustrien.

TO TYPER

– Hva er problemet?

– Det er to typer modulvogntog, 1 og 2. Begge er like lange, men på type 1 er trekkvogna ni meter lang, og på type 2 er den rundt 15 meter lang. Type 2 brukes nesten ikke i Norge, men det er den Vegvesenet baserer avslaget på, sier hun.

– Og forskjellen i praksis?

– Type 1 tar rundkjøringer og svinger på mindre veier bedre enn type 2 som faktisk må ut over sidelinjene, påpeker hun.

Treindustrien har lenge villet testkjøre de to typene for å sammenligne datasimuleringene og faktiske forhold på veien.

– Derfor inviterte vi statsråden på prøvekjøring på lokale og relevante veier i Eidsvoll så han forhåpentligvis får endret forskriften. For det er nettopp type 1, som likner svært mye på de tillatte tømmervogntogene, industrien har, påpeker Finstad.

LES OGSÅ: Dette vogntoget er 1,25 meter for langt

LØSNINGER

– Vi er veldig opptatt av å få til gode løsninger for næringslivet, og forstår godt at industrien er opptatt av dette. Nå er det viktig å finne ut forskjellen på disse vogntogene, og eventuelt gjennomføre endringer i lovverket. Målsettingen vår er å finne en snarlig løsning, sier statsråden.

– Hvorfor er det så viktig å få bruke modulvogntogene på alle norske veier?

– Dagens situasjon gir en svært uheldig konkurransevridning der norsk industri taper i konkurransen mot utenlandske leverandører. Dette er en svært viktig sak for hele industrien og kan bidra til tap av arbeidsplasser og nedleggelser dersom vi ikke får en løsning. Med lengre vogntog kan godsmengden per transport økes med opp mot 55 prosent, i tillegg til at det blir 35 prosent færre lastebiler på norske veier, understreker Finstad.

Hun er også opptatt av trafikksikkerhet. – Det skal være høyt prioritert og da er det viktig å se hvordan vogntogene oppfører seg på veien. Formålet er å se om det er mulig å åpne veistrekninger som nå er stengt for modulvogntog.

– Har dere tiltro til statsråden?

– Det var en svært løsningsorientert minister som var med i dag. Vi har stor tro på at det kommer til å løse seg til vår fordel, påpeker hun.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.