Eidsvoll Verk stasjon består kun av perrong med takoverbygg. Nå ønsker de reisende et sted å varme seg mens de venter på toget.

KALDT

- Det er kaldt å stå og vente, spesielt når togene ikke kommer. Derfor er det viktig å få tilgang til ei varmestue, kommenterer John Inge Skogen fra Norsk pendlerallianse som representerer alle pendlerforeningene i landet.
Skogen bor i Nannestad og kommer fra lederverv i Romerike pendlerforening, men denne er nå under avvikling.

SOM NYE TANGEN STASJON

Ved Eidsvoll Verk stasjon er det reist et konkret forslag til utbedringer.
- Jeg har sett på hva Jernbaneverket har tenkt å gjøre ved nye Tangen stasjon i Stange kommune, forteller Hege Svendsen (Ap).
- Noe slikt vil også passe fint på Eidsvoll Verk. Jeg har tatt saken opp i hovedutvalget for næring, plan og miljø, og nå er forslaget tatt videre, forteller hun.
Det hun foreslår, er å bygge inn takoverbygget med vegger på alle sider, og med store vinduer eller glassvegg mot jernbanelinja.

MANGE HUNDRE REISENDE

- I første omgang må vi prøve å få til noe slikt for sørgående tog. Det er der behovet er størst, påpeker varaordfører Einar Madsen (Ap).
- Det er flere hundre personer som tar toget fra Eidsvoll Verk mot Gardermoen og Oslo hver morgen, så jeg tror nok varmestua må utvides en del i forhold til det nåværende takoverbygget, kommenterer han.
- Og så trengs det en varmekilde til de aller kaldeste dagene, legger Madsen til.
Jernbaneverket er allerede kjent med ønsket om venterom ved Eidsvoll Verk stasjon.
- Vi vet at det er trekkfullt ved Eidsvoll Verk stasjon, og vi skal se på saken, uten at jeg kan love noe, sier kommunikasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket.

ÅPNE VENTEROM

På de øvrige jernbanestasjonen på Øvre Romerike, bortsett fra Nordby holdeplass, er det åpne venterom.
- Der det er stasjonsbygninger, er det venterom. Vi har valgt å holde disse åpne, sjøl om vi har vært utsatt for en god del hærverk. Det hender derfor vi må stenge rommene for å pusse dem opp. Problemet har vært størst på Jessheim, men nå har vi et godt samarbeid med kommunen og politiet, og tilstanden er blitt mye bedre, sier Kjell Bakken. 
Kommunikasjonssjefen påpeker også at det vanligvis ikke er noe stort behov for venterom på Hovedbanen, fortsett fra ved alvorlige forsinkelser.
- Dette er typiske lokalstasjoner der pendlere gjerne kommer bare et par minutter før togene går, kommenterer Kjell Bakken.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.