– Skal man spare inn, rammer det noen. Enhver innsparing på et slikt beløp har jo en konsekvens. Det skal også leveres innsparinger neste år. Vi vil ikke pålegge administrasjonen innsparinger i 2017, sier Aps gruppeleder Janka Holstad.

I budsjettet for 2017/økonomiplanen 2017-2020, vedtok kommunestyret opprinnelig et effektiviseringskrav på totalt 15 millioner kroner, fordelt på 6,5 millioner i 2017 og 8,5 millioner i 2018. Saken var oppe til ny behandling i formannskapet denne uken. Der kjempet posisjonen – i første rekke representert gjennom Høyre – først for å beholde kravet.

Skiftet mening i gruppemøte

– Det vi har bedt om er en effektivisering, ikke nødvendigvis kutt i tjenester. Det er for eksempel mulig å komme tilbake til oss og si at det er en mulighet å effektivisere gjennom å bygge en stor barnehage. Det er å peke på en retning, og det vi ønsket. De som sitter i administrasjonen er fagpersoner og de som er best egnet til å se hvor vi kan effektivisere og gjøre ting smartere, uten nødvendigvis å kutte i tjenester. Det er den utfordringen vi mener vi har gitt, sier Høyres gruppeleder Karianne Raad Wanggaard.

Like etter ba Ap om gruppemøte. Der diskuterte de saken videre med Sp og SV/Rødt. Tilbake i formannskapssalen fremmet Høyre, Frp og KrF et nytt forslag. Denne gangen var de enige med Ap og opposisjonen i at det ikke er riktig å gå inn for effektiviseringstiltak på 6,5 millioner kroner i 2017. Dermed slipper konstituert rådmann Erlend Eggum å gå i gang med dette arbeidet nå.

Beholder 2018-kuttet

Forslaget om å effektivisere med 8,5 millioner kroner i 2018 beholdes og skal bakes inn i neste års budsjett. Varaordfører Willy Kvilten (H) benyttet likevel anledningen til å minne om at det er mulig å effektivisere i medgangstid.

– Se på Statoil. De gikk med enorme overskudd, men glemte å tenke på om de var effektive eller ikke. Når man har mye penger, er det kanskje ikke like lett å se på effektiviteten. Vi gikk med overskudd i fjor, men det er fortsatt viktig å være kritiske til egen drift, sier han. Konstituert rådmann Erlend Eggum minnet om Kostra-tallene, som viser at Ullensaker kommune driftes mer effektivt enn sammenlignbare kommuner allerede.

– Kravet om ti prosent mer effektive tjenester enn sammenlignbare kommuner har ligget hos oss lenge. Det betyr at det allerede er tatt ut ganske mye på effektivisering i denne kommunen. Vi ser ikke at ytterligere effektiviseringskrav er mulig uten at det uten videre vil ramme tjenestene, sier han og fikk altså medhold i dette synet.

LES OGSÅ: Har 17,7 millioner for lite bare en måned etter at budsjettet ble vedtatt

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.