Flere passasjerer vil ha bedre nytte av at lokaltogstrekninger rundt Oslo blir rustet opp, enn satsingen på intercitytog.

En ny rapport viser at samfunnsnytten av å satse på de bynære jernbanene på østlandsområdet er større enn å bygge ut de ytterste strekningene til Skien, Lillehammer og Halden, melder østlandssendingen.no.

Det er rådgivingsselskapet Civitas som har laget rapporten for 21 kommuner på Østlandet.

FRAKTE FLERE

Rapporten viser at togene på fem lokalstrekninger potensielt kan frakte flere reisende enn intercitytogene, som skal knytte Skien, Lillehammer og Halden til Oslo.

- Det har en vel så stor nytteeffekt å bygge ut disse banene rundt Oslo, sier Sørum-ordfører Marianne Grimstad Hansen (H) til NRK.

Hun og 20 andre østlandsordførere mener togsatsingen er urettferdig, og at dobbeltspor på fem lokalstrekninger burde bygges ut før de ytterste strekningene av Intercity-prosjektet.

LES OGSÅ: Stadig flere tar toget

FLERE FOLK

Rapporten viser at befolkningsveksten vil være langt større i kommunene langs de bynære jernbanelinjene, enn langs de ytre intercitystrekningene.

- Det er her folk bor og det er her arbeidsreisene er. Da mener vi det er verdt å sette det opp mot en ytre Intercity, som vil koste mange ganger mer, sier Hansen.

Med en investering på om lag 25 milliarder kroner innen 2030 vil reisetiden bli kortere og avgangene hyppigere på lokaltogene, viser Civitas utredning. Til sammenligning er det satt av 73 milliarder kroner til intercityutbyggingen i Nasjonal transportplan.

Bynære strekninger

- Vi lurer på hvorfor det har vært så mye oppmerksomhet på intercityutbyggingen, og ytre Intercity i dette tilfellet, og hvorfor Citylink-banene har kommet helt i skyggen. Tallene vi kommer fram til tyder på at slik burde det ikke være, sier Rolv Lea i Civitas.

Strekningene som har fått det nye navnet Citylink er:

Hovedbanen mellom Oslo og Eidsvoll

Kongsvingerbanen

Gjøvikbanen

Spikkestadbanen

Sørlandsbanen mellom Hokksund og Kongsberg

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.