Ikke bare er det belønnet med den norske arkitekturprisen Sundts premie. Nylig ble det også nominert til EUs pris for samtidsarkitektur for 2017.

Et utgangspunkt for Joakim Lie og familien da de skulle bygge nytt hus, var at de ville gå langt i å oppheve skillet mellom ute og inne. Vinduer fra gulv til tak utgjør ytterveggene i nesten hele første etasje og skaper en tett forbindelse til hagen.

Et viktig premiss for arkitektene var at tomten, med sine 600 kvadratmeter, ikke var spesielt stor. Den har minste standardstørrelse for å skille ut tomter i Oslo.

- For at ikke huset skulle ta for mye av hagen, gjorde vi første etasje liten, forteller arkitekt Thomas Liu i Atelier Oslo, arkitektkontoret som har tegnet huset.

Boareal i første etasje er 71 kvadratmeter, 96 i andre etasje. Huset har også kjeller. Soverommene og en utleiedel i andre etasje er kraget ut. Inne er huset sentrert rundt et stort, åpent rom med 6,2 meter under taket. Et 2 x 2 meter stort takvindu slipper lyset inn ovenfra.

- Det er ikke en tomt med mye utsikt eller kveldssol i utgangspunktet. Ideen med takvinduet var å fange lyset så høyt som mulig og få det ned og inn i huset, sier Liu.

Alle rommene i andre etasje vender ut mot det dobbelthøye hovedrommet og en svalgang som er åpen ned mot stuen. Alle dørene har store glassflater, for at lyset skal slippe gjennom.

Oppe på svalgangen er det laget en arbeidsstasjon, en tykk benkeplate i furu.

Stjernemeglere i brennhett boligmarked: Solgte 271 boenheter i 2016

Synlige bjelker

Konstruksjonen er synlig innvendig, tykke og tynne limtrebjelker oppe i taket går ut av hovedrommet, som et tre med greiner som vokser utover. Tremetaforen ble en måte å minimere fotavtrykket i hagen på, samtidig som huset skulle ha mye å by på inne. Utkragingene som henger i de massive bjelkene, uten å støttes opp nedenfra, gir solskjerming i første etasje.

Andre etasje er tettere enn første etasje, som er gjennomlyst med vinduer på alle kanter.

Joakim trekker fram hvordan peisen, sentrert i stuen og plassert helt nede på laveste gulvnivå, skaper en jording i huset.

- Den er et viktig punkt i huset, også fordi taket er såpass høyt. Den skaper en kontakt med gulvet og jorden, og er med på å binde huset til bakken.

Snittprisen vokser og stadig flere boliger blir solgt: 2.300 boliger solgt på Øvre i 2016

Furu

Materialene er furu og betong i ulike utførelser. Kvistfri furu på de smale trebordene på vegg og i tak, behandlet med hvitpigmentert hardvoksolje fra Osmo for å gjøre treverket lysere og hindre at det gulner. Åpne furuhyller med kvist. Bredere furubord på gulvet i andre etasje. Kjøkkenskap av furufinér med tydelige tegninger skaper variasjon i trematerialenes uttrykk.

- Vi har tatt opp igjen furuen jeg vokste opp med på 70-tallet, sier Joakim, som synes trematerialet gir et realt og enkelt uttrykk.

Betonggulvet er Weber Designgulv, såkalt sementbasert gulvavretting, som vil si at det jevner seg ut av seg selv når det legges. Det er lakket, og betongen er nå glatt og lys. Betong-benkeplatene på kjøkken og bad er mørkere og støpt på stedet. Arkitektene valgte å konsentrere seg om få materialer for å få et ryddig uttrykk.

- Med mange materialer blir det fort litt rotete. Hvis man vil at alt skal henge sammen på en litt subtil måte, er det ofte best å se hvordan man kan bruke få materialer på ulike måter, sier Liu.

Alt henger sammen med alt

I en snaut to meter høy spesialtegnet køyeseng sover de to eldste barna andføttes. En tilknyttet utleiedel kan enkelt bli en del av huset når barna blir større.

Ingen detaljer er overlatt til tilfeldighetene. Fraværet av lister gjorde at byggingen og monteringen av de 8000 meterne med furupanel måtte skje med millimeterpresisjon. Himling og vegg rammer inn vinduene, slik at de framstår som åpninger i veggen mer enn tradisjonelle vinduer med karm. Det er ingen kappede bord, kun hele lengder. Spilene i trappen har forskjellig tykkelse, de åpne hyllene har ulike høyder.

- Intensjonen er at alle de ulike delene av huset har sin egen logikk. Konstruksjonen følger ett prinsipp, spilene ett, vinduene ett, panelet mellom konstruksjonsbjelker og søyler et annet. For å sy alt sammen prøver vi å la alle komponentene møte hverandre på en fin måte, slik at alt henger sammen med alt og gir et rikt og variert uttrykk, sier arkitekten.

Det setter Joakim pris på når han gjennom døren fra sengen på soverommet ser ut på lag på lag med treverk og ulike lysforhold: Lysspill fra vinduet på sørveggen, gjennom vinduet i taket og fra den andre siden av huset, slik at lyset bryter gjennom treverket på ulike måter.

- Det er et spill mellom lys, treverk og dybdevirkninger i fem, seks, sju nivåer bortover. Jeg får kontakt med mange lag av huset, sier han.

Etter et års tid oppdager paret stadig detaljer som de setter pris på. Steder å sitte som gir et annet perspektiv på hagen eller arkitekturen, lysinnfall som opptrer på en ny måte.

- Det gir en dynamisk opplevelse av huset, det byr på noe nytt hele tiden, på en finstemt måte, sier Joakim.

Utfordrer fysiske lover

Kjetil Eriksen var entreprenør for huset og sto for gjennomføringen av prosjektet.

- Det var komplisert fordi det er mange utradisjonelle løsninger, og fordi det var veldig høyt krav til presisjon i selve utførelsen, sier han.

Bærekonstruksjonen er en massiv limtreramme, som store utkraginger henger i.

- Huset utfordrer en del fysiske lover, med store laster i utkragingene. Glasset i vinduene går forbi etasjeskiller og over den bærende konstruksjonen i taket. Fordi ytterveggene er flyttet utenfor den primære bærekonstruksjonen, kan løsningene i ytterveggen utfordre de begrensningene som ligger i en tradisjonell konstruksjon, sier han, og understreker samtidig at huset er helt trygt.

- Konstruksjonen er dimensjonert og beregnet på kryss og tvers, bokstavelig talt, den er veldig god.

De utradisjonelle løsningene har imidlertid krevd noe mer oppfølging i ettertid enn med tradisjonelle hus.

- Det er nok en ting man skal ha en liten tanke for, både som arkitekt, kunde og håndverker. Det er mer krevende enn å bygge kataloghus, sier han.

Men Eriksen ble tidlig forelsket i prosjektet.

- Løsningene er ikke fiksfakseri, de er gjennomtenkt. Det er jo sånn at forelskelse ofte koster litt penger. Det er ikke blitt det mest økonomisk lukrative prosjektet vårt, men likevel et av de vi er mest glad for å ha gjort, sier han.

Denne hytta hadde en prisantydning på 300.000: Ble solgt for 1,1 millioner kroner

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.