Alle som har reist med fly til større flyplasser vet at slike alltid bygge sut. Dette vil også skje på Gardermoen. Oslo Lufthavn har vært gjennom flere år med massiv utbygging. I april åpnet den foreløpig siste utvidelsen av terminalen, med prislapp 14 milliarder kroner. Nå bevilger flyplassen seg en utbyggingspause i noen år.

– Vi trenger å tenke oss litt om før vi går videre, sier flyplassjef Øyvind Hasaas til Aftenposten.

VED BEHOV

Videre utvidelse skjer først når OSL virkelig trenger det. Behovet er det flyselskapene som styrer. Hasaas sier at det ikke betyr at flyplassens nedjusterer sine utvidelsesbehov.

– Vi har lært oss at det er lurt å la prosjektene modnes, og se trafikken an. Det er størst vekst i reisende til landene utenfor Schengen. Kapasiteten er på 6 millioner reisende i året, mens trafikken nå er 4,5 millioner. Derfor har vi litt å gå på før vi trenger å bygge ut. Det skjer ikke før om noen år, sier han.

Av den grunn er planene om en 200 meter lang forlengelse av det som tidligere var utenlandsterminalen, ikke så presserende å gå i gang med nå. Prisen er anslått til nesten fire milliarder kroner, og vil gi plass til å håndtere flere fly.

GOD DRIFT

– Dagens terminaler vil sikre god drift og plass i noen år til. Vi har høye mål. En flyplass leverer ferskvare. Det nytter ikke å ha mange gode dager hvis det plutselig blir kaos en dag. Det er den ene dårlige som får oppmerksomhet, sier Hasaas til Aftenposten.

SER MOT ÅR 2030: Da er det tid for nok en rullebane

Det er behovene til SAS, Norwegian og Widerøe som styrer det meste. Så er det stor interesse om økt trafikk fra flyselskap som Emirates og Qatar Airways. Sistnevnte øker fra en til to daglige avganger tre dager i uken fra 22. desember.

Kapasiteten på Gardermoen er nå 28 millioner reisende. Planene om utbygging er klare og påbegynnes når den utvidede terminalen for trafikk utenfor Schengen står klar om noen år. Den nylig utvidede delen av terminalen, pir nord, skal forlenges nær 200 meter.

Pir sør som skulle være midlertidig blir den trolig permanent, med planer om gangbruer. I tillegg bygges Europas største fraktflyterminal for sjømat, selv om det ikke skjer i Avinor-regi.

MER ENN BARE FLYPLASSEN: Vil bygge Oslo Airport City

– Reisende må nok forvente at de vil møte bygging på flyplassen i mange år fremover når vi kommer i gang igjen, sier Hasaas som minner om at planene om en tredje rullebane ligger fast. Det betyr at Avinor mener den bør være klar rundt 2035.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.