Det 85 dekar store jordet rett ved siden av Eidsvoll Verk stasjon har flere eiere. 42 mål eies av flere uavhengige aksjonærer gjennom selskapet 1814-byen AS som tidligere het GT Lund AS. Eidsvoll kommune eier 16 mål, Pål Mogens Furuseth og familie eier seks mål gjennom selskapet Ovidia AS, Jernbaneverket har åtte mål og nåværende villaeiere seks mål til sammen.

ØSTLADETS STØRSTE PROSJEKT

Prosjektet skal oppfylle statens ønske om å bygge tett og høyt inntil kollektivknutepunkter for å redusere bilbruk og forurensing.

Etter planen skal Lundsjordet fylles med 1.500 leiligheter og 20.000 kvadratmeter næringsarealer.

- Ingen har helt forstått hvor stort dette er. Dette blir Østlandets største og mest krevende byggeprosjekt, uttalte Tim Holmvik da han denne uka orienterte formannskapet.

- Her kommer i framtida 10-15 prosent av Eidsvolls befolkning til å bo, påpekte han.

LES OGSÅ: Ber om skikkelig oppgjør for dem som må flytte

STOR INVESTOR

Det kommer til å ta noe slik som 15 år å bygge ut hele området, og totalt investeringsbehov er anslått til 4,5 milliarder kroner.

Verken 1814-byen AS eller Eidsvoll kommune har planer om å stå for utbyggingen i egen regi.

- Vi må få med flere interessenter. Denne utbyggingen er så stor at det bare er fire-fem aktører her i landet som kan gå inn i et slikt prosjekt.

- Utbyggingen skal foregå etappevis. Jeg håper å se de første byggekranene på området i løpet av neste år, sier Tim Holmvik.

- Men først må vi få en godkjent reguleringsplan for deretter å opparbeide infrastruktur som veger, kulverter, gang- og sykkelstier, strøm og fjernvarme. Dette vil koste om lag 50 millioner kroner, opplyser han.

LES OGSÅ: - De som tror de har sett stor vekst på Øvre Romerike, aner ikke hva de har i vente

1814-BYEN

Utbyggingsprosjektet har fått navnet «1814-byen».

- Vi ønsker å tiltrekke oss investorer og leietakere. Da er 1814 et kjempegodt varemerke.

- Folk flest har et nærmere forhold til 1814 og det som da skjedde på Eidsvoll Verk enn til familien Lund, påpeker Tim Holmvik.

- VIL ENDRE HELE EIDSVOLL

Politikerne er innstilt på at kommunen skal selge sin del av området når det kommer en aktuell investor på banen. Men de kommenterte også utbyggingsplanene.

- Vi gjør dette både med glede og med en viss betenkelighet for hva dette vil gjøre med bygda vår, uttalte John Granly (KrF).

- Råholt vil etter dette ikke bli det samme, sørbygda vil ikke bli det samme, Eidsvoll vil ikke bli det samme. Jeg ser problemer for utbygging på Minnesund og for ønsket om å få mer fart på Sundet, uttalte Granly.

Følg Eidsvoll Ullensaker Blad på Facebook

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.