Bussene er godkjent for ståplasser, men dersom en passasjer som sitter i et sete ikke bruker sikkerhetsbelte ved kontroll blir det bot. Dette synes mange ikke henger på den berømte greipa.
- Jeg er enig i at dette kan synes rart, men det er regelverket i dag. Ståplasser i bussene er imidlertid ment å kunne benyttes i områder, for eksempel i byer, hvor bussene kjører veldig sakte. På veger med større hastigheter skal det i prinsippet ikke være noen som står i bussen, sier Bjørn Uno Rogneby, kontrolleder for tunge kjøretøyer hos Statens vegvesen Romerike.
- Men det kan vel bli personskader dersom en buss bråstopper eller kolliderer med en fart på 40-50 kilometer i timen også?
- Ja, det er klart at det kan, sier Rogneby.

HOLDNINGSENDRING

Han opplyser at det også er mange som ikke benytter bilbelte i buss.
- Det må en holdningsendring til. Det er også bussjåfører som kjører uten belte. Dette sender dårlige signaler og er ikke greit. Er det sikkerhetsbelte i bussen skal det brukes, sier Rogneby.
Han påpeker at det ikke er lov å stå i bussen dersom det er ledig sete.
Rogneby mener folk må bruke bilbelte med tanke sikkerheten, og ikke for å unngå bot.
- Det er også vanskelig å kontrollere. Hvis vi stanser en buss for å sjekke har alle fått på seg beltet før vi er inne på bussen.
Han påpeker at de voksne må gå foran som gode eksempler.
- Barnas holdninger skapes gjennom blant annet dette, sier Rogneby.

STÅR I SKOLEBUSSER

EUB har fått tips om at det er skolebusser hvor elevene står.
- Dette kan forekomme, og etter tilbakemeldinger jeg har fått skjer nok det oftest på busser til ungdomsskolen, sier Monica Hagen, ansvarlig for skoleskyss i Nannestad kommune.
Hun mener regelverket hvor det er lov med ståplasser i busser skurrer.
- Det er underlig. Ethvert logisk hode vil tenke at dette er noe som skurrer, sier Hagen.

- VELDIG MANGE MÅ STÅ

Alexandra Sofie Engberg, leder for elevrådet ved Nannestad ungdomsskole, bekrefter at det er elever som står i bussen til og fra skolen.
- Vi føler vi på en måte bryter reglene hver dag. Det er ofte veldig mange som må stå. Det er fullt over alt, sier hun.
Engberg synes også regelverket hvor det er lov med folk som står i bussen er merkelig.
- Det er bra at det er påbudt med belte, men det er rart at de som eventuelt ikke bruker bilbeltet skal få bot samtidig som det kan stå folk usikret i midtgangen, sier hun.
- Det er kommunens og fylkeskommunens ansvar
ØVRE ROMERIKE. Bjørn Uno Rogneby peker på at det er kommunens og fylkeskommunens ansvar å sørge for at skoleelever med rett til busstransport får sitteplass med sikring.
- Det skal ikke være noen som står i en skolebuss. Vi får flere henvendelser om dette, som regel like etter skolestart. Da er det nok noen kommuner som kanskje ikke ved skolestart har den fulle oversikten over hvor mange elever som kommer til å bruke buss, sier Rogneby, som er kontrolleder for tunge kjøretøyer hos Statens vegvesen Romerike
Monica Hagen, ansvarlig for skoleskyss i Nannestad kommune, opplyser at kommunene rapporterer inn behovet for skoleskyss til Ruter før skolestart hvert år.
- Vi har oversikt over alle som har rett til skoleskyss. Imidlertid er det også andre elever som velger å ta buss. Dette ser vi ikke før litt etter skolestart, sier Hagen.
Hun opplyser at alle elever på 1. trinn med skoleavstand over to kilometer har rett til skoleskyss.
- Fra 2. til 10. trinn er det firekilometersregelen som gjelder, sier Hagen.
LES OGSÅ: Nå kontrollerer Statens vegvesen beltebruk i buss, og det kan endte med bot

Forskrift om sikring av skyssberettigede skoleelever i buss: §3. Fylkesmannens dimensjoneringsplikt

Fylkesmannen plikter å dimensjonere skoleskysstilbudet ut fra at skoleelever med rett til skyss etter reglene i opplæringslova kapittel 7 og privatskolelova §3-7 skal ha tilgang til sitteplass med bilbelte fastmontert.

§4. Kommunens dimensjoneringsplikt

Kommunen plikter å dimensjonere skoleskysstilbudet ut fra at skoleelever med rett til skyss etter reglene i opplæringslova §13-4 og privatskolelova §3-7, andre ledd, skal ha tilgang til sitteplass med bilbelte fastmontert.

Få ulykker

- Det skjer få ulykker med buss, men skadepotensialet er stort om noe skulle skje. Det sier Asia Akhter hos Seksjon Trafikantadferd, Statens vegvesen Vegdirektoratet.
- Klassifiseringen av busser bygger på kravene i direktiv 2001/85/EU. Dette innebærer at Norge må holde seg til reglene satt i EU, og kan ikke uten godkjenning forby ståplasser generelt. Ståplassene er utslag av en avveining mellom en effektiv kollektiv transport og trafikksikkerhet. Stående passasjerer er aller mest vanlig i «bybussene», og disse bussene er like i hele Europa. Busser i klasse I er konstruert og ment for å kjøre i bytrafikk. Dette innebærer lav hastighet i kombinasjon med hyppig og effektiv av- og påstigning. Hensikten med denne type busser er å imøtekomme behovet for avvikling av kollektivtrafikk i og rundt bykjerner, sier Akhter.

STORT SKADEPOTENSIAL

Hun viser også til at det kreves store ressurser å skulle montere setebelter i alle busser, og i tillegg tilpasse kapasiteten slik at alle kan sitte sikret.
- Det er klart vi gjerne skulle sett at det var montert belter i alle busser. Om man reiser med en buss med ståplasser, oppfordrer vi så langt det lar seg gjøre å fylle opp alle sitteplassene først og på den måten alltid søke det mest trafikksikre alternativet. Det skjer få ulykker med buss, men skadepotensialet er stort om noe skulle skje, sier Akhter.

- KAN HINDRE ALVORLIGE SKADER

Vegdirektoratet oppfordrer derfor til bruk av belte der det er tilgjengelig av trafikksikkerhetsgrunner.
- Bilbelte er det enkleste og beste sikkerhetsutstyret man har i en buss. Det er ingen tvil om at beltet kan hindre alvorlige skader eller at noen blir drept i en bussulykke. Gebyrlegging ved manglende bruk av belte har som hensikt å få folk til å benytte sikringsutstyr der det er tilgjengelig, sier Akhter.

REGELVERKET

Fra Ruter vises det til regelverket.
- Vi forholder oss til regelverket vi har i Norge, det vil si at bussene er godkjente for ståplasser, sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt hos Ruter.
Fra Unibuss opplyses det også at man forholder seg til gjeldende regelverk.
- Vi registrerer at dette med ståplasser er en del av regelverket, men det er føles jo som et apropos at man kan bøtelegge passasjerer som ikke bruker bilbeltet samtidig som det kan stå passasjerer. Bussjåførene har et stort ansvar i sin jobb, for alle om bord i bussen. Vi har stort fokus på trafikksikkerhet, og har en egen trafikksikkerhetspolicy som vi følger, sier Ina Helen Østby, kommunikasjonssjef hos Unibuss.
Etter gjentatte henvendelser til Samferdselsdepartementet har det ikke lyktes EUB å få en kommentar til regelverket derfra.

Klassifisering av bussene

Klasse 1 buss, også kalt for bybuss, er busser som har plass avsatt til ståplasspassasjerer, og som tillater hyppige passasjerforflytninger med kapasitet på over 22 passasjerer pluss fører. Slik buss kan være både vanlig (singel) og leddbuss.
Klasse 2 busser, av og til kalt forstadsbusser, er busser som hovedsakelig er innrettet med sitteplasser, konstruert for å ta med stående passasjerer i midtgang og/eller i et område som ikke er større enn det som er avsatt i to dobbeltseter. Buss klasse 2 er ment til å trafikkere strekninger med høy fart og har således mer omfattende sikkerhetskrav enn buss klasse 1, som er ment for kjøring i byområder.
Klasse 3 busser (turbusser) er busser som utelukkende er innrettet for transport av sittende passasjer.
Klassifisering som klasse I, II eller III buss har først og fremst betydning i forhold til godkjenning av kjøretøyet. Gjeldende regelverk på området inneholder ingen begrensninger i med hensyn til bussenes bruksområde. Så lenge kjøretøyet er godkjent i henhold norsk og EØS-rettslig regelverk på området, kan den kjøres lovlig på alle veger i Norge. Dette gjelder enten den er godkjent i klasse I, II eller III, og uavhengig av om det er stående passasjerer om bord.

Fartsregler for ulike ­bussklasser

Når det gjelder kjørehastigheten til de ulike bussklassene, er det en regulering i trafikkreglene § 13 nr. 4.
Ifølge denne kan busser i bussklasse I på veger med fartsgrense 80 km/t eller høyere ikke kjøre i større hastighet enn 70 km/t. Videre følger det av bestemmelsen at busser i bussklasse 2 ikke kan kjøre høyere enn 80 km/t. Når det gjelder busser i bussklasse 3, er den tillate maksimale hastigheten på 100 km/t.
LES OGSÅ: En buss og en personbil har kollidert i Låkedalen i Nannestad
LES OGSÅ: Buss kolliderte med personbil

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.