For at utbyggingen av hovedterminalen på Gardermoen ikke skulle bremse flyplassens kapasitet, bygde OSL i 2012 en midlertidig terminal som fikk navnet pir syd. Den ble bygd for å slippe å frakte passasjerene i buss til flyene, noe hverken passasjerer eller OSL synes noe om. Nå ser det ut til at terminalen, som var myntet på innenlandspassasjerer, blir permanent.

160 MILLIONER KRONER

Pir syd med åtte gater er 5000 kvadratmeter stor, og klarer å ta unna 2,4 millioner passasjerer årlig. Den kostet 160 millioner kroner å bygge, og er knyttet til hovedterminalen via en 250 meter lang gangbru. OSL snakker nå med Ullensaker kommune om videre bruk.

– Det er foreløpig ikke tatt en avgjørelse rundt piren. Vi jobber med planer for videre bruk, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse A. Vangstein til flysmart24.no.

FLYPLASSEN ROSES: Vant internasjonal pris for design

Mye kan derfor tyde på at pir syd forblir en del av det faste terminalsystemet, og at en del reisende fortsatt må belage seg på en ganske lang spasertur før de kommer til flyene som bruker den. I dag er det ikke bygget passasjerbruer på denne terminalen, men dette vil bli gjort hvis den skal bli en permanent terminal. Den ble i sin tid bygd uten toaletter, stoler og serveringstilbud. I dag er det derimot et serveringstilbud i terminalen.

IKKE FERDIG

Norges hovedflyplass betjener i dag rundt 25 millioner reisende i året, kapasiteten ligger på 28 millioner. Det betyr at den sannsynligvis blir utbygd enda mer i årene som kommer, for stadig flere mennesker tar fly når de skal et sted. For eksempel økte passa 2,6 prosent i januar i år sammenlignet med samme måned året før.

NYE STØYSONER: Kan gi byggeforbud i Ullensaker

– Luftfarten har en avgjørende rolle for nasjonal verdiskapning, og oppgangen ved blant annet Oslo Lufthavn bekrefter en trend vi har sett over tid, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.