• BRA. – Dette bomopplegget er bra for eidsvollingene, uttalte Frps gruppeleder, Finn Terje Tønnessen.

Det står allerede en bom på fylkesgrensa etter utbedringene av fylkesveg 33 på Opplandssida.

TUNNEL I BYRUDBERGA

Nå står tunnel gjennom Byrudberga for tur. Den skal finansieres gjennom rassikringsmidler og bompenger, men det betyr ikke at det blir en bom til på vegen. Vegvesenet har nemlig foreslått å øke satsen ved bommen som alt står ved fylkesgrensa.

Dette forslaget har kommunestyret nå sluttet seg til. Dersom Stortinget går for et slikt opplegg, vil bomavgiften for personbiler stige fra 42 til om lag 48 kroner.

LES OGSÅ: Målet er byggestart i løpet av året

SLIPPER BOMPENGER SØROVER

Opplegget medfører at folk i Feiring slipper bomavgift for å kjøre mot Minnesund og E6, mens det blir noe dyrere å kjøre nordover. Planen betinger samtidig at opprinnelige sikrings- og miljøtiltak i Feiring blir redusert. Opprinnelig var det foreslått 75 millioner kroner til gang- og sykkelveger gjennom Feiring. Den skisserte bomløsningen tar 65 av disse millionene.

ENSTEMMIG

Alle partiene i kommunestyret gikk for den foreslått énboms-løsningen.

– Det viktigste for oss er at kommunens egne innbyggere slipper å betale bomavgift for å komme til kommunesenteret, uttalte gruppeleder Finn Terje Tønnessen under kommunestyrebehandlingen tirsdag.

– Dette er en bra løsning for eidsvollingene, la han til.

LIVSFARLIG STREKNING

Lederen av hovedutvalget for næring, plan og miljø, Olav Resaland (Ap) var av samme formening.

– Dette er en bra sak. Tunnelen er nødvendig. Jeg er glad for at vi hittil har kommet gjennom Byrudberga uten tap av menneskeliv, sa han.

MINDRE TIL MILJØTILTAK

Opplegget kan altså føre til mindre tiltak gjennom selve Feiring.

– Men det må etterpå også bygges en tunnel gjennom Skreiberga. Da er det på tide å kreve mer sikring- og miljøtiltak i Feiring, uttalte ordfører John-Erik Vika (Sp).

FERDIG HØSTEN 2019

Opplegget for bompengeinnkrevingen skal opp i fylkestinget i april, og til sjuende og sist er det Stortinget som fastsetter finansieringen.

Hvis det blir en endelig av klaring i løpet av sommeren, er det håp om at arbeidene kan starte til høsten. Da vil den nye tunnelen kunne tas i bruk høsten 2019.

650 METER TUNNEL

Planen er å utbedre vegen gjennom Byrudberga over en strekning på 2,4 kilometer, derav minst 650 meter i tunnel, som vegvesenet nå kaller «Smaragdtunnelen».

Utbyggingen er anslått å koste 253 millioner kroner. I tillegg er det foreslått å avsette ti millioner kroner til miljøtiltak i Feiring for å kompensere for forventet økte trafikk gjennom bygda.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.