Forrige gang de utlyste prosjektet, ble det avlyst på grunn av manglende konkurranse. Nå prøver de seg igjen.

– Vi har gjort noen justeringer i kvalifikasjonskravene og håper å tiltrekke oss flere interesserte tilbydere i denne runden, slik at vi oppnår tilstrekkelig konkurranse. Justeringene vi har gjort er å tydeliggjøre de økonomiske kvalifikasjonskravene, som driftsresultat og gjeldsgrad, sier prosjektsjef Rønnaug-I. Resset.

Men hun vil ikke kommentere hvor mange eller hvem som søkte kvalifisering i forrige runde som det ikke ble noe av.

NORGES LENGSTE

Utførelsesentreprisen for strekningen Eidsvoll nord-Langset omfatter byggingen av 4,5 kilometer med nytt dobbeltspor, en mindre tunnel på Kråkvål, tre mindre bruer, og Minnevika jernbanebru på 836 meter. Den brua blir den mest tidkrevende operasjonen, og byggetida blir tre-fire år,

Brua skal rage 16 meter over normal sommervannstand slik at det blir klaring for Skibladner. Den skal gå temmelig vannrett, noe som betyr at entreprenøren må skjære seg 15–16 meter ned i terrenget på sørsida av Minnevika.

Minnevika jernbanebru blir Norges lengste jernbanebru og skal bygges på svevende pæler over Minnevika, ifølge pressemeldingen.

I tillegg skal 1,3 millioner kubikkmeter med masser flyttes i forbindelse med utbyggingen.

KLART TIL VÅREN

Bane Nor opplyser at kvalifiserte leverandører blir invitert videre i løpet av oktober 2018.

– Fremdriften i prosjektet er uendret. Innstillingen for hvem som får oppdraget med å bygge skal være klar i mars i 2019. Byggestart er før sommeren 2019, og dobbeltsporet fra Eidsvoll nord til Langset tas i bruk i slutten av 2023. Kontraktarbeidene skal være fullført siste halvdel av 2024, sier Resset i pressemeldingen.

ER TILDELT

Nylig tildelte Bane Nor den første av de to dobbeltsporkontraktene i Eidsvoll. Det er NCC som skal bygge dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord.

– De byggearbeidene går i gang høsten 2018 og det nye dobbeltsporet fra Venjar til Eidsvoll nord er planlagt tatt i bruk i 2022, sier Resset.

Gardermobanen har dobbeltspor fra Oslo til nettopp Venjar, rundt fire kilometer sør for Eidsvoll stasjon. Utbyggingen av Gardermobanen ble kostnadsberegnet til 4,6 milliarder kroner, med en usikkerhet på rundt 20 prosent begge veier. Totalt, inklusive togsett, kostet det 10 milliarder kroner å bygge Gardermobanen. Dette omfatter dog mer enn det som opprinnelig ble planlagt.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.