Det er viktig for Bane Nor at utbyggingen av dobbeltsporet skal foregå på mest mulig skånsom måte for natur og matjord. Jord skal bevares, nye jordbruksområder skal erstatte gamle og salamanderne ved prestegården skal reddes.

8000 KVADRATMETER MATJORD

Da Gardermobanen ble bygget, ble det anlagt dobbeltspor fram til Venjar. Nå skal det videreføres opp til Langset.

Høsten 2018 starter arbeidet med dobbeltsporet mellom Venjar og Eidsvoll. I 2019 starter arbeidet med dobbeltsporet fra Eidsvoll til Langset, inkludert den 836 meter lange brua over Minnevika, og i 2023 skal hele strekningen være sluttført med dobbeltspor. Når det blir dobbeltspor fra Oslo til Åkersvika i 2026, skal det ta under en time å ta toget fra hovedstaden til Hamar.

Brua ved Minnesund vil bli Norges lengste jernbanebru, men bare en kort periode. Når brua ved Tangenvika i Stange er ferdig i 2026, vil den bli på hele 1070 meter.

– Ved Venjar skal det nå bygges en veg for anleggstrafikken, som starter opp til høsten. Bare på denne eiendommen skal 8000 kvadratmeter matjord skyfles i hauger og totalt 430 mål på hele strekningen. Den skal tas vare på og bevares slik at den ikke blir ødelagt. Når anleggsperioden er over, skal den tilbakeføres. Målet er at jordene om noen år framstår som urørte, forteller byggeleder for matjordhåndteringen, Hanne Disch Khile.

– Områdene hvor matjorda ligger, skal gjerdes inn. Den er en viktig ressurs som skal tas godt vare på, sier hun.

VASKER MASKINER

Det er entreprenørselskapet Carl C. Fon som har oppdraget med matjordflyttinga. Anleggsleder Thomas Thorsvik er bonde selv, og han verdsetter matjorda høyt.

– Vi er en bedrift som setter miljøet høyt. Vi fokuserer på å ha en miljøvennlig maskinpark og å drive på en måte hvor vi setter minst mulig spor etter oss. Når vi jobber med flytting av matjord, som her, vasker vi graverne når vi skifter fra det ene jordet til det andre. Dette for å forhindre smitte og spredning av blant annet ugresset floghavre, forteller Torsvik.

Når anleggsarbeidene starter for fullt til høsten, er det et mål at togtrafikken skal gå mest mulig normalt, samtidig som det bygges tett opptil det eksisterende sporet.

– Men det vil bli perioder som er togfrie, det er ikke til å unngå. Da vil det bli buss for tog mens vi jobber intensivt, opplyser Hilde Marie Braaten, kommunikasjonsansvarlig Bane NOR for utbygging øst, Venjar-Langset/Kleverud-Sørli-Åkersvika.

LES OGSÅ: Det blir sju, åtte nye år med intens jernbaneutbygging

Fakta

Stortinget har gitt utbyggerne av dobbeltspor fra Venjar til Langset en styringsramme på 5,604 milliarder kroner.

Grunnerervsbudsjettet Venjar-Langset er på til sammen 47 millioner kroner. 

430 mål matjorda blir berørt av utbyggingen. Den skrapes av og tas vare på. Jorda skal tilbakeføres når anleggsarbeidene ferdigstilt.

Selve anleggsarbeidene starter høsten 2018.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.