Gardermoen Næringspark er én av Norges aller største næringsparker, med hele 5.000 dekar ferdigregulert til næringsformål. Næringsparken ligger mellom Oslo Lufthavn og Jessheim.

Problemet for næringsparken har vært et rekkefølgekrav fra 2011. Dette rekkefølgekravet har hindret tilnærmet all utvikling i området. Nå har samferdselsdepartementet i et brev til Vegdirektoratet ditt klarsignal for at Ullensaker kommune kan endre dette rekkefølgekravet.

– Utvikling i Gardermoen Næringspark (GNP) er viktig for regionalt og nasjonalt næringsliv og verdiskapning. Når parken er utbygd vil den ha mellom 20.000 og 40.000 arbeidsplasser, sier ordfører Tom Staahle i en pressemelding onsdag ettermiddag.

LES OGSÅ: Skal bli en moderne by

Grep inn selv

Rekkefølgekravet fra 2011 sa opprinnelig at «Nytt hovedveisystem med tilhørende ramper og tilknytning til lokalveinett bygges etter detaljregulering godkjent av Statens vegvesen. Det kan ikke gis igangsettingstillatelse før V-23 er ferdigstilt». Dette krysset har manglet finansiering, men nå er altså floken løst, etter at samferdselsministeren selv har grepet inn.

I brevet står det at: «det vil nå kunne åpnes for næringsetablering også på det arealet som i dag har rekkefølgebestemmelser, uten at V23 ferdigstilles først». Det framgår også av brevet at Statens vegvesen får i oppdrag å utarbeide gjennomførbare løsninger for V23-problemet.

– I praksis betyr dette en løsning på den gordiske knuten dette har vært for kommunen og hele regionen. Vi er utrolig glade for at Samferdselsdepartementet bidrar til å rydde opp. Kryssproblemet har stått i veien for ønsket utvikling på flere plan. Både når det gjelder næringsutvikling og samferdsel. Også byutviklingen på Jessheim er påvirket av dette, sier Staahle.

V23-krysset vil erstatte dagens Jessheim Nord kryss, som betjener både Jessheim og næringsområdene på østsiden av E6. I tillegg vil krysset gi atkomst til Gardermoen Næringspark. V23 skal betjene både lokaltrafikk, trafikk på E6 og E16. Etablering av V23 vil avlaste også dagens kryss, slik at kollektivtrafikk og gang- og sykkeltrafikken får stor prioritet mellom Jessheim og Gardermoen.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.