Dobbeltspor nordover fra Lillestrøm, persontog mellom Dal og Eidsvoll, hensettingsspor, nye stasjoner og bedre fleksibilitet mellom Hovedbanen og Gardermobanen.

Venstres lokallag i Ullensaker og Eidsvoll går sammen for å kjempe for en betydelig oppgradering og langt bedre togtilbud på Hovedbanen.

BAKEVJE

Hovedbanen er den viktigste jernbanestrekningen for innbyggere i Ullensaker, men Venstres ordførerkandidat Roger Axelsson føler at strekningen har havnet i ei bakevje.

- Hvis jeg sier at Hovedbanen er glemt i Nasjonalt Transportplan, da er jeg snill, sier han.

TOG DAL-EIDSVOLL

I dag er det bare godstog samt persontog mellom Dal og Drammen som bruker Hovedbanen nord for Lillestrøm. Det har lenge vært et tverrpolitisk krav at persontogene må gå helt fram til Eidsvoll.

- En slik forbindelse vil bety en kraftig styrking av kollektivtilbudet mellom Eidsvoll og regionsenteret på Jessheim, påpeker nestlederen i Eidsvoll Venstre, Kaja Evang

- Det vil også bety mye for reisende i Ullensaker, sier Axelsson og viser blant annet til at elever fra Kløfta som går på videregående skole i Eidsvoll, nå må ta tog til Jessheim og buss videre for å komme til skolen.

NYE STASJONER

Venstre viser også til planer som åpner for mulige oppgraderinger av Hovedbanen i Ullensaker.

- I kommuneplanen er det avsatt areal til ny stasjon for Jessheim nord. Denne bør komme, for dagens Nordby stasjon har Norges farlige kryss mellom veg og bane, hevder Axelsson.

NYTT HENSETTINGSOMRÅDE

- Dessuten planlegger Jernbaneverket innen 2040 å bygge et nytt hensettingsområde for 20 tog mellom Lillestrøm og Eidsvoll, samt utvide ytterligere etter 2040, påpeker han.

Planen har pekt ut flere alternative lokaliseringer, to av dem ligger i Ullensaker.

- Vi vil ha hensettingsområdet nord i Ullensaker, sier Roger Axelsson.

LES OGSÅ: Dovrebanen blir fem uker forsinbket

NY STASJON

- Hensettingsområdet skal primært brukes til tog som skal betjene trafikken mellom Lillestrøm og Oslo. Da må togene i så fall kjøre tomme en god del av strekningen Det er dårlig utnyttelse. Togene må ta med passasjerer, og da ønsker vi en ny stasjon med stor innfartsparkering i tilknytning til hensettingsområdet. For å få flyt i den økte togtrafikken, må vi få dobbeltspor også nord for Lillestrøm, mener han.

STØRRE FLEKSIBILITET

Venstre vil også ha flere kryssingsmuligheter mellom Hovedbanen og Gardermobanen.

- Jernbaneverket vil legge ned Leirsund stasjon og bygge ny Frogner stasjon. Vi mener at den nye stasjon bør legges sør for Lindeberg der det er mulig å koble sammen Gardermobanen og Hovedbanen. Det vil gi betraktelig økt fleksibilitet i togtrafikken på Øvre Romerike, påpeker Roger Axelsson.

«Hvis jeg sier at Hovedbanen er glemt i Nasjonalt Transportplan, da er jeg snill».

Roger Axelsson, Venstres ordførkandidati Ullensaker,

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.