• GODT FORNØYD: Senterleder på Jessheim Storsenter, Christin Brandt syns Black Friday har gått veldig bra i år.

Fredag var det Black Friday, og nå har tallene fra kjøpesentrene kommet. Det er helt åpenbart at folk har handlet enda mer i år enn før.

Jessheim Storsenter er størst, og har hatt størst omsetning. Med sine seks nye butikker og 800 nye parkeringsplasser, var deres omsetning på Black Friday over 23 millioner. Noe som er en økning på 6 millioner, eller 35% fra i fjor.

– Vi har jo en helt annen situasjon i år enn i fjor. Vi har et stort senter, og med 800 nye parkeringsplasser har vi stor kapasitet, så det var ikke noe kaos i det hele tatt, forklarer Christin Brandt, senterleder på Jessheim Storsenter.

LES OGSÅ: Med Give Back Friday tar Gulating et oppgjør med økt kjøpepress og stadig flere handelsdager.

Råholt

Amfi Eidsvoll på Råholt kan melde at de har hatt en besøksøkning på hele 35,5% sammenliknet med en vanlig fredag, og en 15% økning fra Black Friday i fjor. 7877 mennesker var innom og kjøpte noe i år.

– Vi er veldig fornøyd med det. Hos oss er det ikke det samme kaoset som det kan være andre steder denne dagen, og vi tror kundene setter pris på det, forklarer senterleder Nina Kristengård.

Til sammen hadde senteret på Råholt en omsetning på 4,6 millioner kroner. Amfi Eidsvoll hadde på forhånd lokket kunder ved å lodde ut gratis gavekort, men Kristengård tenker at starten på julehandelen også hadde sitt å si.

– Det viser seg at de som hadde best tilbud, også solgte best, sier Kristengård, og legger til at Cubus var en klar vinner på Amfi.

LES OGSÅ: Slik gikk det i fjor

Trofaste Kunder

På Romerikssenteret er de også veldig fornøyd med årets Black Friday. Der var senterledelsen litt spent i forkant, med tanke på at flere av de andre sentrene hadde noen trekkplaster, som Jessheim Storsenters nye parkeringshus.

Det viste seg at frykten var ubegrunnet, og at kundene var trofaste til Romerikssenteret.

– Vi er kjempefornøyd. Vi visste ikke helt hva vi kunne forvente, men er veldig glad for at vi fikk flere kunder og større omsetning enn i fjor, forteller senterleder Siri Heimlund.

Romerikssenteret hadde 6001 kunder på Black Friday, og omsatte for i overkant av 4,2 millioner, noe som er en økning på 10,2% fra i fjor.

Også her er det klær og sko, interiør og elektronikk som har solgt best.

Fakta:

  • En årlig handledag dagen etter Thanksgiving i USA.
  • Mange butikker kjører tilbud på mange varer.
  • Har rykte på seg for å være en brutal handledag med kamp om tilbudene.
  • Språkrådet har foreslått uttrykket «Svartfredag» på norsk.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.