– Dette er en så viktig sak at vi må stå sammen. Dette må ikke bare være partipolitikk, men Eidsvolls offisielle holdning, sier Torleif Hamre (SV) og Anders Klaseie (Sp), begge representanter for hvert sitt parti i kommunestyret i Eidsvoll.

I et brev til ordføreren i Eidsvoll stiller de spørsmål om hva som er ordførerens holdning til en 3. rullebane på Gardermoen, og åpner samtidig for diskusjon om spørsmålet i grunnlovsbygda.

SIER NEI

Og både Torleif Hamre og Anders Klaseie sier et høyt og tydelig nei til en ny rullebane på hovedflyplassen. Det er i hovedsak tre argumenter de to løfter fram.

– Det første argumentet handler om klima. For å nå Norges mål om å redusere utslippene, må flytrafikken ned og ikke opp. Da kan vi ikke legge til rette for økt flytrafikk med å bygge en tredje rullebane, sier Torleif Hamre.

– For hvis en tredje rullebane skal ha noe for seg, må flytrafikken øke dramatisk. Vi må heller bruke pengene på tog og miljøvennlige transportløsninger, sier han.

BYGGER NED MATJORD

Det andre argumentet er særlig aktuelt for Senterpartiet, men Torleif Hamre henger seg på.

– Ved en utbygging av tredje rullebane vil ti tusen mål av Norges beste matjord bli asfaltert. Det er snakk om ekstremt verdifulle arealer, sier Anders Klaseie.

– Vi mener det er helt feil å bruke disse dyrebare arealene på flytrafikk, som i tillegg er miljøfiendtlig. Derfor må vi si nei til dette, sier han.

PLAGER FOLK MED STØY

Det tredje argumentet er mer lokalt, men ikke desto mindre viktig, ifølge de to:

– En tredje rullebane vil utvilsomt føre til mer støyplager. For det første vil flybevegelsene bli mer begrenset, fordi flyene må følge mer rigide flymønstre inn og ut av Gardermoen. For det andre vil det bli langt flere flybevegelser, sier lokalpolitikerne.

– Problemet er at Eidsvoll har forholdt seg til den gjeldende flyplassen, og godkjent boligområder som med en tredje rullebane vil bli sterkt støybelastet. Det betyr i så fall at Eidsvoll kommune har gjort flere «gale» vedtak, i den forstand at en ny rullebane vil snu opp ned på det støysonekartet vi forholder oss til i dag, sier de.

IKKE I NASJONAL TRANSPORTPLAN

Både Anders Klaseie og Torleif Hamre er kritiske til at drøftingene rundt en tredje rullebane ikke er med i nasjonal transportplan.

– I stedet skal det inn i Avinors strategimelding. Det går ikke an i et demokrati at en så stor sak ikke skal være offentlig, men behandles i et aksjeselskap som kun har ett mål for øye, nemlig å øke flytrafikken. Dette må håndteres av Stortinget, ikke av Avinor, sier Torleif Hamre og Anders Klaseie.

LES OGSÅ: Ordfører Staahle mener at to rullebaner bør være nok

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.