AdBlue omdanner skadelig NOx fra dieseleksosen til nitrogen og damp og reduserer derfor betraktelig NOx-utslippene som er en stor kilde til forurensning og smog i byområder. Siden 2005 har lov om dieselkjøretøy i EU krevd drastisk reduksjon av slike utslipp.

Da Anlegg & Transport nylig var med Statens vegvesen på kontroll på Minnesund, ble et estisk vogntog plukket ut for nærmere kontroll. Bjørn Uno Rogneby merket raskt at det var noe galt med Adblue-oppsettet, da han fant ledninger som ikke er originale på trekkvogna.

Sjåførens forklaring at det var ledninger til GPS-sporing, trodde ikke Rogneby på. og begynte å sjekke ledningene. Som ventet fant han en boks for Adblue-manipulering i andre enden.

Sjåføren ble så pålagt å kjøre til nærmeste merkeverksted for å sette oppsettet på trekkvogna tilbake til original stand.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.