• MED-SENTER. Slik ser det medisinske senteret inne i traileren ut. Foto: Skedsmo Bud & Vare.
  • KJEMPETRAILER. Daglig leder Hans-Petter Trondsen med kjempetraileren fullt utslått.
  • VEKST: Da Hans-Petter Trondsen (t.v.) og Svein Arne Trøen overtok selskapet i 2000, var årsomsetning på 3,3 millioner kroner. I fjor nådde de 113 millioner kroner.
  • VERDENSCUPEN: Christian Leira Rist er blant sjåførene som bringer skiforbundets smøretrailer fra det ene verdenscuprennet til det neste.

– Den ene traileren er bygd opp som et fullt medisinsk senter for deltakerne. Den andre er brukes mer i markedsføringssammenheng, forteller daglig leder i transportselskapet, Hans-Petter Trondsen.

FRA SKEDSMO TIL JESSHEIM

Skedsmo Bud & Vare ble etablert i 1987. I 2000 overtok Hans Petter Trondsen og Svein Arne Trøen selskapet. De flyttet virksomheten til Jessheim, og i sommer flyttet de inn i sjøleide lokaler i Jessheim næringspark.

I 2000 endte omsetningen på beskjedne 3,3 millioner kroner. I fjor passerte de 113 millioner kroner.

43 BILER – 50 ANSATTE

– Nå har vi 43 tunge biler samt 35 innleide varebiler der sjåførene eier sine egne biler, forteller Hans -Petter Trondsen.

– Vi leaser bilene, men jeg anslår at bilparken har en verdi på mer enn 40 millioner kroner, sier han.

Selskapet har nå 50 ansatte, 29 sjåfører og ni i administrasjonen på Jessheim samt 12 ansatte ved en avdeling på Tynset.

– Den avdelingen gjør at vi kan skifte sjåfører og spare inn hviletid, forteller Trøen.

– Vi kjører 28.000 kilometer i døgnet, opplyser han.

MEST INNENLANDS

Selskapet leverer først og fremst innenlands.

– Vi opererer mest lokalt, mellom Drammen og Eidsvoll, forteller Hans-Petter Trondsen.

– Vi kjører mye fra Gardermoen, og vi har avtale med Post Nord og kjører mye fra deres avdeling på Langhus, til blant annet Bergen, Trondheim og Steinkjer.

– Vi frakter mye bildeler, VVS- og elektro-utstyr. Vi prøver å finne nisjer i markedet, og vi bestreber oss for å levere raskt. Får vi en bestilling før klokka 16 den ene dagen, skal kunden har forsendelsen neste dag, forteller Trondsen.

– Vi driver lite markedsføring. Jungeltelegrafen med gode referanser fra kunde til kunde er viktig for oss, sier han.

Biler så store som hus

Skedsmo Bud & Vare disponerer fire kjempetrailere, best kjent som skiforbundets smøretrailere.

To av trailerne er nå i Bergen, mens en tredje er i Oberhof i Tyskland der skiforbundet har smørersamling.

Trailerne er 17,5 meter lange og veier 40 tonn. Når de ikke er på vegen, kan lasterommet utvides både i bredden og høyden slik at det dekker 115 kvadratmeter over to etasjer og blir like stort som en middels leilighet.

– Det var en ren tilfeldighet at vi fikk driften av disse trailerne, forteller medeier Svein Arne Trøen.

– Jeg jobbet tidligere i markedsavdelingen i VG og fikk Egil Nyhus til å tegne en slik trailer. Tegningen hadde jeg på veggen, og da jeg seinere traff langrennssjefen Åge Skinstad, som jeg kjente litt fra før, sa jeg spøkefullt at slike ville vi drifte. Og slik ble det.  

– Vi kjører smøretrailerne til verdenscuprennene i Europa gjennom hele langrennssesongen, og i sommerhalvåret blir de leid ut til andre formål, forteller Trøen.

FAKTA

Skedsmo Bud & Vare
Etablert: 1987.
Eiere fra 2000: Hans-Petter Trondsen og Svein Arne Trøen (50 % hver).
Hovedkontor: Jessheim.
Bransje: Transport og drift av store trailere og vanlige varebiler.
Omsetning 2016: 113 mill. kr.
Antall ansatte: 50.
Antall store biler: 43.
Antall innleide varebiler med sjåfør: 35.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.