For mange har bilen lenge vært et viktig framkomstmiddel. Men nå legger utbyggere opp til at flere kommer til å droppe den i årene framover. Boligbyggelaget Romerike (Bori) og O.M. Holding AS skal bygge elleve blokker med 391 leiligheter totalt på en 22 mål stor tomt ved Råholt ungdomsskole, Råholt Bad og Råholthallen. Det legges opp til 339 parkeringsplasser.

- Her ligger alt til rette for å la bilen stå. Det er tre minutter å gå ned til Eidsvoll Verk stasjon. Derfra bruker toget fem minutter til Oslo Lufthavn. I tillegg er tjenestetilbudet meget godt utbygd på Råholt. Det er nærhet til skoler, barnehager og kjøpesenter, sier Johnny Brevik, administrerende direktør i Bori.

Bomiljø fritt for biler

Slik er parkeringsplanene for det nye leilighetsprosjektet:

339 parkeringsplasser totalt. 308 i kjeller under leilighetsblokkene og 31 på terreng. Gjesteparkering er inkludert i dette totalantallet.

Fordelingsnøkkelen er lagt opp slik at ettromsleilighetene får 0,7 p-plasser, toromsleilighetene 0,8, treromsleilighetene 1,0 og fireromsleilighetene 1,2.

Mellom de elleve blokkene legges det opp til et miljø fullstendig fritt for biler. Der skal det være lekeplasser, grøntarealer og sykkelstier.

- Vi er blitt enige med kommunen om en nøkkel i forhold til antall parkeringsplasser. Per i dag finnes det ingen egen parkeringsnorm for blokkbebyggelse i kommunen, kun for rekkehus og eneboliger, sier sivilarkitekt og partner Vibeke Thoresen Dahle i Romfarer Arkitekter AS, som har fått prosjektoppdraget av de to samarbeidende utbyggerne.

I tråd med føringer

- Vi har lagt opp til en helt bevisst strategi. Det vil bli en fin grønnstruktur rundt leilighetene, og vi satser alt på å lage et godt bomiljø. Bilene skal bli borte under terrenget. Vi ønsker minst mulig biler og mest mulig sykler i dette området. Dette er i tråd med myndighetenes ønsker i forhold til parkering og bilbruk. De ønsker å tone bilbruken ned. Jeg tror det vil skje en forandring på bruk av bil framover i tid, sier Ole Martin Almeli.

Han ser for seg at en ny næringsform vil vokse i omfang.

- Vi kommer til å se utleieparker av biler, der det blir mulig å leie en bil for én uke eller i helgene. Det kommer ikke til å være så mye biler som i dag. Blant ungdommen er det også færre som tar førerkort i dag enn tidligere. Det koster mye å ha bil og drifte den i dag. Det er også risiko ved å kjøre den, sier Almeli.

Prosjektleder Gjermund Brennsæter i Bori Utbygging AS sier til EUB at mye tyder på at det vil bli eget salg av p-plasser i forbindelse med det nye leilighetsprosjektet.

- Det er naturlig å tenke i den retning, i og med at det ikke er én p-plass til hver leilighet. På Jessheim kan jeg vise til to nylige små leilighetsprosjekter der det parkeringsdekningen også var under én p-plass per leilighet. Det holdt i massevis. Det var mange som kjøpte leilighet uten parkeringsplass, poengterer Brennsæter.

LES OGSÅ: Kan huse 1.000 nye innbyggere - slik blir den første bydelen på Råholt

Her er utbyggernes ­argumenter for valget

1. Nærhet til kollektivtilbud. Eidsvoll Verk stasjon ligger tre minutters gange unna de nye leilighetene. Derfra er det to avganger i timen og en reisetid på 30 minutter til Oslo.

2. Godt utbygd tjenestetilbud i nærområdet. Nærhet til skoler, barnehager og kjøpesenter.

3. Myndighetene legger opp til mindre bilbruk i årene framover.

4. Færre unge tar førerkort. En fersk rapport fra Transportøkonomisk institutt viser at hver fjerde ungdom mellom 18 og 24 år ikke har førerkort. Og dette er en trend som har holdt seg siden slutten av 1990-tallet.

5. Miljøaspekt. De ønsker minst mulig biler og mest mulig sykler i dette området.

Kommunen jobber med ny parkeringsnorm

I kommunedelplanen for Råholt-Sagmoen fra 1997 ligger det ikke inne noen parkeringsnorm for leiligheter i blokkbebyggelse.

Det ligger inne normer for biloppstillingsplasser for eneboliger, rekkehus (3-5 roms leiligheter) og rekkehus (1-2 roms leiligheter).

- I forbindelse med arbeidene med den nye kommunedelplanen for Råholt jobbes det med å lage en ny og oppdatert parkeringsnorm. Ønsket er å nyansere litt og stille egne bestemmelser i forhold til dette. Den nye kommunedelplanen vedtas sannsynligvis i slutten av året. Fram til da finner kommunen løsninger i samarbeid med utbyggere i forbindelse med reguleringen av tomteområdene og hva som er fornuftig og hensiktsmessig, sier arealplanlegger Markus Forsberg i Eidsvoll kommune.

I gjeldende kommunedelplan for Råholt ligger også kategoriene forretninger/kjøpesentre, detaljhandel og kontorbebyggelse og parkering i områder for offentlig formål inne.

LES OGSÅ: Lenge før Råholt blir by, lanseres en bydel på Råholt

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.