• TØRT: Skibladner er trukket opp på tørt land på Minnesund på grunn av Sjøfartsdirektoratets faste inspeksjon.
  • PLATESKIFT: Ei plate i skroget ble funnet for tynn og må skiftes. Arbeidet er allerede i gang.

Skibladner er trukket på land for inspeksjon av Sjøfartsdirektoratet. I år har det skjedd ved hjelp av en helt ny slipp.

HYDRAULISK SLIPP

– Den er Norges fineste og sannsynligvis mest moderne, sier overstyrmann Aksel Aspeli fra Hamar.

Slippen er utstyrt med fjernstyrte, hydrauliske støtter som er spesialbygd for Skibladner.

– Det er Mjøssamlingene som har stått for den nye slippen. Den er bygd av Gjersings mekaniske verksted på Minnesund og finansiert ved hjelp av Riksantikvaren, forteller Aspeli.

– Slippen fungerer godt. Den er mer effektiv og sikrere enn den gamle, sier han.

Men fortsatt er det Forsvaret som må trå til for å få trukket den 161 år gamle hjuldampere opp fra vannet.

PÅ LAND

I norrøn mytologi var Skibladner en båt som gikk like godt til lands som til vanns og som alltid hadde medvind.

– Men dagens Skibladner trives best på vannet, mener overstyrmannen som vi traff mens han var i ferd med å male mer bunnstoff på båten.

– Dette er periodisk vedlikehold. Det hindrer groing og gjør at båten går lettere i vannet, forteller han.

– MÅ BIDRA

Maling er trolig ikke noen vanlig jobb for en overstyrmann.

– Vi er ikke større mannskap enn at alle må bidra. Nå har jeg og to matroser holdt på ei ukes tid, forteller Aspeli, som har Skibladner som fritidsjobb. Ellers jobber han på Kielferja.

– Men der er jeg bare matros. Jeg er utdannet navigator og har styrmannssertifikat, men det er trangt med jobber for styrmenn, sier den båtglade hamarsingen.

INSPEKSJON

Sjøfartsdirektoratet fortar to inspeksjoner av Skibladner i løpet av en femårsperiode. Under inspeksjonene må båten være på land.

I år avdekket kontrollen ei slitt metallplate i skroget, like ved roret.

– Båten er tett, men plata er for tynn og må skiftes, foreller Aspeli.

Ringsaker Industriservice er nå i ferd med å skjære løs plata for så å sveise og klinke inn ei ny.

VELKOMMEN

– Skibladner kommer til å stå på slipp ei tid framover, og det er fritt fram for interesserte å komme på besøk og ta en titt mens båten står på land, inviterer Aksel Aspli.

Klikk for kommentarer
Vi inviterer deg til å dele informasjon, argumenter og synspunkter. Vi ønsker fullt navn, noe som gjøre det mer interessant for andre å lese det du skriver. Vi vil ikke ha trakassering, trusler eller hatske meldinger på våre nettsider. Falske profiler blir utestengt. Vi setter pris på at du holder en saklig og respektfull tone. Husk at mange leser det du skriver. Vennlig hilsen redaksjonen. Les mer om vår moderering ->her
Facebook-kommentarer:

Våre journalister og moderatorer overvåker denne debatten kontinuerlig.

Vi fjerner automatisk kommentarer med obskøne ord, definert av våre moderatorer. Innlegg som rapporteres som misbruk eller spam blir vurdert av Facebooks moderatorer, og skjules automatisk for den som rapporterer.


Dersom du bryter våre debattregler, kan vi gjøre følgende:
  • Slette kommentaren din
  • Utestenge deg

Vi har ikke redaktøransvar for kommentarer som er fjernet fra offentligheten, og som kun er synlige for din private og lukkede vennekrets. Vi gjør imidlertid oppmerksom på at du som skriver et innlegg vil være personlig ansvarlig for innholdet enten dette fremsettes på våre nettsider eller overfor ditt eget lukkede nettverk med Facebook-venner. Våre journalister og moderatorer vil ikke begrunne verken fjerning av kommentarer eller utestengning av profiler, utover at det skyldes enten brudd på retningslinjene for moderering slik de fremkommer i toppen av alle kommentarfelt, eller avsløring av falske profiler.